Bygninger som folkelivets spejl i Lunderskov

Indtil jernbanens ankomst var Lunderskov en lille landsby i Skanderup Sogn, herefter blev den lille landsby sognets mere og mere betydelige stationsby.
Det afspejler sig også i stationsbyens bygningshistorie.

Landsbyen Lunderskov

Da Lunderskov 1810 (Napoleonskrigene, franske soldater på Koldinghus, 2 år efter branden) var en lille landsby skete der på Lunderskov Mark et rovmord på et Fruentimmer.
Og det fremgår af annonceringen 22. febr. 1838, at landsbyen var præget af landbrug. Den tids bygninger eksisterer ikke mere.
 
 
Lokale erindringer om de slesvigske krige: Otto Korsgaard om kampene ved Ejstrup og Kolding 1849.
 
Jernbanedrift i Danmark og lokalt: Strækningen København-Roskilde åbnede 1847 som kongeriget Danmarks første jernbane - med hjemmel i Jernbaneloven af 15. maj 1844. Altona-Kiel jernbanen i hertugdømmet Holsten åbnede 1844. Da den danske konge var hertug i Holsten indtil 1864, kan denne banestrækning henregnes som den første danske jernbanestrækning.
18. juni 1863 annonceres der i Ribe Stifts-Tidende om arbejde ved anlæggelsen af jernbanen i Lunderskov.
Det er ganske småt, hvad der kan indhentes af oplysninger om den første jernbanestation i Lunderskov. I Ribe Stifts-Tidende 31. juli 1867 hedder det i en artikel om Veisager, at der på vejstrækningen mellem "Tinghøjgaard over Dollerup til Lunderskov Stationen ..." kunne anlægges en vej til "Fragtkørsel". Men ellers intet yderligere om Lunderskov Stationen.
Vi ved m.a.o. stort set hverken hvor Stationen har ligget, og slet ikke, hvilken bygningstype, der har været. I en salgsannonce for en "Proprietærgaard" i Dollerup hedder det, at den ligger "kun 10 Minutters Vei fra den nye Jernbanestation i Lunderskov."
Forbindelsen til Esbjerg og opførelsen af Lunderskov Station 1874

Jernbanestationen og det over for liggende Gjæstgiveri 1866. Hvis den første jernbanestation 1866 har ligget lige over for Gjæstgiveriet, har det ligget over for Jernbanegade 5. Denne placering synes bekræftet ved meddelelse i Kolding Folkeblad 3. marts 1874 om udvidelse af Kolding og Lunderskov Jernbanestation, hvor det om Lunderskov hedder, at "det ... er paatænkt at bygge en ny og større Hovedbygning ... (og at) det tillige er nødvendigt at flytte den for at give Stationspladsen den nødvendige Udvidelse." Altså formentlig en flytning fra placeringen over for Gjæstgiveriet til en placering over for Landbohjemmet, der senere blev til Lassens Hotel.

Lunderskov Kro før L. C. Finnemann 1909 overtager og ombygger til Hotel Lunderskov.
Samtidig med at jernbanen blev ført gennem Lunderskov 1866 blev den første, ikke mere eksisterende stationsbygning opført over for det, der blev Lunderskov Gjæstgiveri, hvis vigtigste funktion formentlig indtil 1888 har været postekspedition, at være brevsamlingsted.     
  Gjæstgiver, Høker, Maltgører 
   
   

   
   
© Skanderup Sogns historie