Folkeliv og dagligdag, det dagligliv, som levedes i den her behandlede ca. 100 års periode fra 1800-tallet til midten af 1900-tallet, kan kun tegnes troværdigt i det omfang, kilderne tillader det.
Den ret sparsomme, offentlige debat kan bidrage til portrætteringen. Hertil er der benyttet lokale dagblade [1] som Kolding Avis, Kolding Folkeblad og Kolding Social-Demokrat, Kolding Folkeblad.
Folkemindestof[2] kan være et væsentligt supplement, hvis kvaliteten er i orden. Det eneste, der findes decideret om Skanderup Sogn er Otto Korsgaards af Aug. F. Schmidt redigerede erindringer om Folkeliv i Skanderup Sogn, udgivet 1924, fortalt i 1922.
Kirkebøger og folketællinger tillader strejftog længere tilbage end 1800-tallet.
Jeppe Aakjær ville oprindeligt have været historiker. Som det fremgår, interesserede han sig også for "folkeminder". Det må nok antages, at det har været hovedårsagen til, at Aug. F. Schmidt kom på Jenle.
August F. Schmidt har skrevet meget, se f. eks. Bibliografi, udgivet 1959. Det må formodes, at gravstenen på Brabrand Kirkegård udtrykker den betegnelse, som Aug. F. Schmidt selv har ønsket. Folkemindeforsker er heller ikke en beskyttet titel.
Af fagfolk er Aug. F. Schmidt kritiseret en del, se f. eks. anmeldelse af Danske  Vider og Vedtægter. Samt en mere sammenfattende, ikke rosende, men ret dækkende beskrivelse af Schmidt fra fødsel i Gesten, arbejde ved landbruget, ophold på Skanderup Efterskole 1915-16 og den sikkert omfattende læsning, der førte frem til at blive højskolelærer.
Schmidt kom i sin egenskab af "folkemindeforsker" også hos Jeppe Aakjær på Jenle, og han bidrog som bekendt af Aakjær også ganske markant til det af Aakjær redigerede årsskrift Skivebogen med adskillige artikler af varierende kvalitet. F. eks. 1923, 1924, 1928, 1929, 1933, 1934, 1940, 19581959 
Otto Korsgaard er 1 ud af 2416 personer i Skanderup Sogn i 1921, inkl. kvinder og børn, som dengang jo ikke ytrede sig så meget i den offentlige debat.
Korsgaard står uden for Indre Mission og Grundtvigianismen. Efter eget udsagn tilhører han ”den gamle Skole og lever i den Kristendom, jeg er blevet opdraget til i mit Hjem og hos min Lærer og Præst.”[3]
Selv om Korsgaard kun er en enkelt stemme, sikkert ikke engang repræsentativ, så ser han ud til at have haft en fortræffelig iagttagelsesevne og en glimrende hukommelse.
Desværre har udgiveren Aug. F. Schmidt undladt[4] ”flere karakteristiske og morsomme Historier om Stridighederne mellem Indre-Mission og de øvrige Sognefolk.”[5]
Til bestemmelse af sognets embedsmænd i perioden efter landboreformerne kan man benytte Kongelig Hof- og Statskalender, der er udkommet siden 1801. Desværre er de laveste i myndighedshierarkiet, som her er medtaget, herredsfogederne. Det betyder, at de helt lokale sognefogeder ikke er medtaget.
Omkring sognefogederne i Koldinghus Amt er der foretaget en række glimrende undersøgelse af Johs. Lind[6], dels i en undersøgelse af lenstiden[7], dels af tiden indtil 1750[8],
eller i realiteten indtil Chr. 7.’s forordning fra 1791 om "sognefogeders beskikkelse, deres embedsforretninger og belønninger".
Der findes desuden en beretning om selvejerbonden Peder Jensen Buch, Nagbølgård 1671-1759. Han bliver (som så mange andre i sognet) også taget for smugling.
 
Langt mere konkret er antallet af mennesker, der har boet i forskellige dele af sognet gennem tiderne. Rigtigt benyttet giver de officielle folketællinger i Danmark siden 1769 et temmelig uforligneligt indblik i datidens levevilkår og sociale samspil.
Datidens landbosamfund i 1700-tallet havde indtil landboreformerne, hvis vigtigste forløb i perioden 1758 indtil stavnsbåndets ophævelse 20. juni 1788 var 1) ophævelse af landsbyfællesskabets forskellige elementer, 2) overgang fra fæste til selveje. En landsby bestod af gårde og huse, hvor jorden tilhørte en godsejer.
Godsejere med jord i Skanderup Sogn var Engelsholm, Vejle Amt (hovedgårdsjorden frasolgt 1795), Koldinghus Rytterdistrikt og Østerbygaard, Vamdrup Sogn.
Godserne var det økonomiske og administrative centrum i sognet, hvor ridefogeder stod for godsernes drift og kontakten til fæstebønderne. 
De tre godsers fæstebønder er søgt identificeret ud fra oplysninger i godsarkiverne: skifteprotokoller (opgørelser over boet efter afdøde), fæsteprotokoller, jordebøger   

Engelsholm. Her findes af særlig interesse: Fæsteprotokoller 1774-1896, Koldinghus skifteprotokol register Østerbygaard
         

Koldinghus Rytterdistrikt, register til skifteprotokol 1758-65
Erichsen, Husmand i Skanderup
Peder Michelsen i Gielballe
Friederich Skrædder i Gielballe
Pouel Pedersen, Husmand i Skandrup
Hans Hansen i Gielballe
Sørensen Buch i Gielballe
Hans Rytterbonde i Skanderup
Hans Hansen i Gielballe
Ellen i Nagbøl
Jens Rasmussen i Skanderup
Jens i Lunderskov
Henrich Christiansen, Hyrde i Nagbøl
Peder Olesen i Lunderskov
Hans Jensen i Skanderup
Hans Jensen i Skanderup
Søren Joensen, Smed i Skanderup
Morten Jørgensen i Skanderup
Karen Nielsdatter i Skanderup

 

      

Østerbygaard, skifteprotokol 1771-1801
Navn, hjemsted, registreringsdato, ægtefælle.
Schanderup 1787, Anna Bechoeft Koene, Bechløft Bergsøe
Schanderup 1787, Anna Besthoeff Koene, Bechløff Bergsøe
Schanderup 1787, Bechloeft Bergsoe, Anna Bechloeft Koene
Schanderup 1787, Besthoef Bersoe, Anne Bestfoff Koene
Schanderup 1795, Christian Johann, Elsebeth Sophia
Schanderup 1792, Christopher Jensen, Tobeder
Schandrup 1795, Eskild Jensen, -
Schanderup 1787, Hans Lauritsen, Johanne Hansen
Schanderup 1776, Hans Madsen, -
Schanderup 1788, Jep Knudsen, Maren Jeps Koene
Schanderup 1782, Johan Nielsen, Anna Hansdatter
Schanderup 1771, Knud Jensen Raufn, -
Schanderup 1775, Mads Pedersen, Maren Laursdatter
Skanderup 1798, Maren Jensdatter, Peder Christensen
Skanderup 1788, Maren Jeps Koene, Jep Knudsen
Schanderup 1792, Mette Jeps Kone, -
Schanderup 1793, Michel Pedersen, Anna Maria Nielsdatter
Skanderup 1798, Peder Christensen, Maren Jensdatter
Schanderup 1796, Peder Nielsen, -
Schandrup 1796, Søren Nissen, -

16 familier med 16 steder (gårde, huse), alle i Skanderup.

Godsarkivernes skifteprotokoller og folketællingsmaterialet giver mulighed for at finde navngivne familier, hvilket ikke er formålet her. Derimod vil materialet så vidt muligt blive benyttet til identificere lokaliteternes erhvervsmæssige struktur - erhvervsfordelingen er hovedsageligt større, mindre landbrug, landarbejdere og håndværkere. Samt den sociale struktur, samfundets top og bund i et landsogn.
Den sociale struktur er ikke direkte aflæselig, kræver nogen tolkning, og kan ind imellem være så usikker, at den helt må opgives forsøgt tegnet.
For Østerbygaard er der benyttet oplysninger fra skifteprotokollen 1781-1801. Oplysningerne er rubriceret efter navn, inkl. ægtefællens navn, hjemsted i sognet og registreringsdato. Som det fremgår forekommer der skifte for begge ægtefæller samme år, som hovedregel dog forskellige registreringsår.

Befolkningen, antal og placering i sognet gennem tiderne iflg. især folketællingsoplysninger

Folketællinger
1769 1787    
Det tidligste kende folketal og fordeling på alder, køn m.v. i Skanderup Sogn er fra 1769 folketællingen, Danmarks første, af Rigsarkivets digitalt udgivne folketælling.
Man kan ikke ud fra denne folketælling sammenligne direkte med nutidens befolkningsmæssige alderspyramider, men aldersspredningen er rimeligt tidstypisk, selvom det ikke er muligt at vurdere de ældste aldersklasser, der i 1769 tællingen er helt uspecificeret.
Den befolkningsmæssige rækkefølge størrelsesmæssigt i Skanderup Sogn var: Schandrup, Gielballe, Lunderschou, Nagbølle, Dollerup og møllerne.
 
Karakteristik af det tidlige folketællingsmateriale.
Rigsarkivet har i sin digitale udgivelse kopieret det originale materiale. Man kan i dette materiale i princippet søge efter enkeltpersoner eller direkte i et områdes overleverede materiale.
Der er arkiveret kronologisk og geografisk efter amter, herreder, sogne.
Der er en tidsmæssig spredning i måden, folketællingerne er ført.
Fra 1769 indtil skønsmæssigt 1845 kan det ud fra det behandlede materiale fra konstateres, at folketællingerne blev ført på præstegården med den håndskrift, som den til enhver tid siddende sognepræst nu engang har været i stand til at præstere. Og med det kendskab, præsten har haft til sognet og dets beboere. Det har næppe altid været fejlfrit, men med den tids registreringsmuligheder nok det bedst mulige.
Det interessante er ikke så meget de fejl og mangler, der måtte være i dette materiale, men snarere de samfundstilstande og -opfattelser, som materialet afspejler
For Skanderup Sogn og hele Andst Herred blev folketællingerne ført fra Nagbølle Præstegård, hvor derværende præst, Peder Winther i 1787 folketællingen for Nagbølle placerede sig selv og familie først - som Husbonde, Madmoder, 3 døtre og 3 tjenestefolk udgjorde familien. 
I et landsogn som Skanderup har rækkefølgen af de registrerede været så at sige fra top til bund. Først embedsværket, her præsten, så gårdbesiddere. Alle med betegnelsen Husbonde og Madmoder. Efterfølgende kom Huusmænd o.l., håndværkere, daglejere, alle med betegnelsen Mand og Kone, hvis der var tale om ægtepar. Der kan kun konstateres den her anførte hovedinddeling, hvor det formodes, at rækkefølgen har været socialt betinget fra top til bund.
 
 
Alders- og kønsfordeling Schanderup Sogn 1769
                       
Alder Aar
8 og
under
 
over
8-16
 
16-24
 
24-32
 
32-40
 
40-48
 
over 48
  I alt %
 
M
K
M
K
M
K
M
K
M
K
M
K
M
K
   
Schandrup
14 16 12 14 7 6 18 18 7 8 7 5 14 14 160 32,1
Gielballe
13 14 9 6 4 10 7 7 7 5 5 4 9 10 110 22,0
Lunderschou
7 11 7 9 3 3 2 4 4 5 7 4 9 7  82 16,4
Nagbølle
5 9 5 7 9 8 5 4 1 5 4 3 8 5 78

15,6

Dollerup
3 5 5 4 6 4 3 2 2 2 - 1 7 7 51 10,2
Rolles Mølle
- 1 2 1 - 3 1 1 - - - - 1  1 11  2,2  
Drabechs Mølle
- - 1 2 - - - 2 2 - - - - -  7  1,4  
I alt
42 40 41 43 27 34 36 38 23 25 23 17 48  44  499   100   
Aldersgruppens % andel
19,6 16,8 12,6 15,4 10,2 8,0 18,4
   
Trods mangler er 1769 folketællingen i Ribe stift, Andst Herred, Koldinghus Len punktvis ganske informativ:
1769 Folketælling Andst Herred og Skanderup Sogn
1769 Folketællingen.
Det fremgår, at både Herreds- og den specifikke sogneoptælling er foretaget i Nagbølle Præstegaard.
 
Der kan konstateres en ikke helt indlysende brug af tabelformen, som kan formodes - dels at være indbygget i tabeltekst og -form, som er udfærdiget af den enevældige statsadministration,
dels den lokale præst i Nagbølle Præstegaard, som måske har truffet ikke tilsigtede valg for både herred og sogn i skema- udfyldelsen. Dog er der inddelt og udfyldt på helt tilsvarende vis i Aalborg Stift, Sejerslef Sogn og flere andre, udvalgte destinationer:
Der er opdelt i Mandfolk og Fruentimmere, alder, ægteskabelig status (gift eller ugift) og socio-økonomisk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Inddelingen i Rubriquer er en socio-økonomisk inddeling, men synes her umiddelbart at være overskrift til en aldersmæssig inddeling.
Den socio-økonomiske inddeling kommer efterfølgende med tal, ført af den lokale præst.
Der er desuden inddelt efter gifte og ugifte, hvor de ugifte er placeret i Rubrique 6, der så igen fordeles på Rubriquer.
Det giver nogle ikke ganske overskuelige sammentællingsproblemer! Og det er umuligt at vide, om de i det foregående anførte børn er med i Rubrique 6, eller efter hvilke kriterier, der er skelnet mellem børn og andre ugifte.
De mindste landsbyer, Nagbøl og Dollerup er specificerede sammen med de to lokale vandmøller. Vandmøllernes ringe folketal står næppe i forhold til den betydning, de har haft, også økonomisk for centralmagten.
Særdeles informerende om datidens sociale forhold i sognet er tællingen inddelt i Rubrique 1-9, som i medfør af registreringen ikke kan fordeles på lokaliteter.
  1. Rangs-Personer, Proprietaerer, som ingen Rang have, Justits- og alle andre kongel. Betiente, saa og Forpagtere, Forvaltere, Ridefogeder og deslige, med deres Hustruer og hos sig havende Børn. Rangs-personer blev lovbestemt med Rangforordningen af 25. maj 1671, og der var først og fremmest tale om en ny titel- og embedsadel, som den enevældige kongemagt etablerede. Forordningen gav den enevældige konge ret til at give de kongeligt udnævnte embedsmænd rang og derved status over tidligere tiders fødselsadel. Kongen ønskede at knytte en ny rangadel tættere til kongemagten og samtidig få mulighed for at give embedsmændene af borgerlig oprindelse en relativt høj social position i samfundet. Desuden placeredes i denne øverste samfundsklasse de velhavende (Proprietaerer) og andre kongelige embedsmænd med familier. I Schanderup Sogn var der i alt 98 personer i denne rangklasse.
  2. Gejstligheden samt Kirke- og Skole-Betjente, saa og Studentere med deres Hustruer og hos sig havende Børn. Præst, lærere, studenter, der underviste.
  3. Bønder og andre Jordbrugere, som sig deraf aleene og ikke af Søfart og Havfiskerie tillige ernære, saa og Møllere, Kromænd, Skovfogder, Skovløbere, Husmænd, Inderster og deslige med deres Hustruer og deres hos sig havende Børn.
  4. Søfarende og Fiskere, iberegnet saavel dem, der med Tilladelse ere i Fahrten eller paa Reiser, som de, der tillige ernære sig af Jordbrug med deres Hustruer og deres hos sig hørende Børn.
  5. Fabriquerer og Handværker, samt deres Svende og Læredrenge med deres Hustruer og hos sig havende Børn.
  6. Alle ugifte Personer inden for Rubrique 2-7. Er herværende tabel fordelt på disse kategorier.
  7. Alle Tjenestefolk og Daglejere.
  8. De udi dette Sogn hjemmehørende, som med Pas paa nogen Tid ere paa Udenrigs Reiser ... Der er ingen rejsende, udenlandsdanskere i sognet.
  9. Hospitals Lemmer samt andre vanføre, gebrekkelige og afsindige Personer.
 
Andst Herred, Skanderup Sogn, Øvrige herreder, 1769 folketællingen, fordeling på Rubriquer / sociale kategorier - Mandfolk + Fruentimmer
  Andst Herred % Schanderup Sogn % Coldinghuus Amt %
1. Rangs-Personer 27 0,8     208 0,9
2. Gejstlighed o.a. embedsmænd 87 2,5 14 2,8 461 1,9
3. Bønder, Jordbrugere 1406, som har 1439 Børn 82,6 163, som har 169 Børn 66,5 9267, som har 9298 Børn 78,1
4. Søfarende, Fiskere
Ingen   Ingen   145, som har 146 Børn
1,2
5. Haandværkere o.l. 154, Børn? 4,5 49 9,8 912, Børn? 4
6. Ugifte Personer 1087   237   8928  
7. Tjenestefolk, Daglejere 327 9,5 104 20,8 3348 >14,1
8. Rejsende, Udlandsdanskere 4   Ingen      
9. Vanføre o.l. 49   13   527  
I alt  3444 100 499 100
23785
100
Det fremgår af den benyttede Tabell til optælling, at Ugifte Personer er inkluderet i de øvrige "Rubriquer", kategorier, og at Vanføre o.l. slet ikke er medregnet.
Det er herudover især bemærkelsesværdigt, at befolkningen i Skanderup Sogn i 1769 procentuelt talte dobbelt så mange håndværkere o.l. med familie, end der procentuelt var i hele Andst Herred og Coldinghus Amt. Der var ingen egentlige rangspersoner i Schandrup Sogn ud af de i Andst Herred og Coldinghus Amt registrerede.
 
 
Folketælling 1787
 
1787 folketællingen er registreret i Rigsarkivet, Skanderup Sogn, s. 81-85.
I Schandrup Bye var der 31 familier, 182 personer.
I Gielballe Bye var der 22 familier, 96 personer.
I Lunderskou Bye var der 21 familier, 82 personer.
På Rolles Møller var der 2 familier, 10 personer.
På Drabecks Mølle var der 1 familier, 7 personer.
I Nagbølle Bye var der 10 familier, 70 personer.
I Dollerup Bye var der 11 familier, 65 personer
I alt Schandrup Sogn 1787 var der 98 familier, 512 personer.
 
Ud over folketællingsmaterialet kan der i nogen udstrækning søges oplysninger i lensregnskaberne m.v. fra Koldinghus Len.
Tidsmæssigt vil tilstrækkelige, ind imellem nødtørftige oplysninger fra dette kildemateriale kunne give befolkningsmæssige oplysninger tilbage fra 1610, sporadisk fra 1573.

Folkelivet

Det ville være dejligt, om det kunne lade sig gøre at tegne et veldokumenteret billede af livet i lyst og nød et par hundrede år tilbage.
Det eneste kildemateriale til sådan en beskrivelse er det, der har aftegnet sig i den lokale presse fra midten af 1800-tallet, et sparsomt fotografisk materiale og enkelte bidrag fra folkemindeindsamlingen, hvor der som anført kun er et enkelt bidrag fra selve Skanderup Sogn[9].
Og det er helt klart i underkanten, hvis billedet skal blive både korrekt og rimeligt nuanceret.
Ud fra det foreliggende materiale ville der mere eller mindre fyldestgørende kunne skitseres i varierende omfang o. flg. temaer:
1) bygninger, beboelse, Lunderskov, Skanderup, Gelballe, 2) arbejde og arbejdstid, 3) skikke, 4) fattige og velstillede 5) toldgrænsen omkring sognet, 6) klædedragt, 7) kirkeliv, religion, tro / overtro, 8) politik.
 
Tro og trolddom aflejret i det, man siger til og om hinanden og tror på, kan sige ganske meget om en lokalbefolknings mentalitet. Man kender lidt til den officielle kamp mod menigmands trosforestillinger ud fra biskop E. Pontoppidans bog fra 1736, Fejekost til at udfeje den gamle surdejg, genudgivet Kbh. 1923 v. Olrik.
I flæng kan fra den almindelige folketro anføres, at en frugtsommelig kvinde ikke måtte gå over rindende vand, hun måtte ikke lade sit vand på kirkegården, så ville barnet ikke kunne ligge tørt. Ved dårlig luft måtte hånd eller tørklæde ikke holdes for munden, det ville give barnet dårlig ånde. Moderen måtte, hvis der kom fremmede ikke kigge gennem døren, så ville barnet blive skeløjet, hun måtte ved slagtning ikke få blod på sig, så ville barnet få et rødt modermærke. Og en stoppenål i puderne hos det nyfødte barn ville gøre det stålsat.
 
Specifikt fra Skanderup kan vi her lade Otto Korsgaard få ordet.
Han refererer til en gammel kones fortælling og varsel om dødsfald med ”5-6 Kvinder i sort Tøj, og skønt det var meget tørt vejr, gik de endda og løftede skørterne op, som i det værste regnvejr … ikke længe efter døde Fortællerskens Mor, og da hun skulle lægges i Kisten, blev det et øsende Regnvejr, og de 5-6 Koner … Nabokoner …” kom til gården. En anden historie handlede om en mand, der sad død i sin kørevogn med forspændte heste, og disse heste ville ikke røre sig ud af stedet, da de blev spændt for ligvognen.
 
De landsdækkende folkelige bevægelser har hver for sig og i den historiske kontekst været i modsætning til hinanden, indædt og uforsonligt ind imellem. Men bevægelserne kan også betragtes som et helhedsbegreb, der dækker over
  • de gudelige vækkelser fra 1820'erne over
  • grundtvigianismen og
  • Indre Mission jævnsides med
  • andels- og højskolebevægelsen,
  • husmandsbevægelsen,
  • arbejderbevægelsen og
  • en spirende kvindebevægelse, som dog nok kun har haft vilkår og svage vækstmuligheder i de større byer. Næppe og ikke konstaterbart i de her behandlede landsogne.
De gudelige bevægelser har deres rod i pietismen, som især praktiseredes og favoriseredes af de enevældige konger Frederik 4. og Christian 6. Den folkelige del kom især til udtryk som en reaktion mod rationalistiske, d.v.s. fornuftsprægede præster. Rationalistisk teologi er knyttet til oplysningstidens idealer, og prægede protestantisk teologi ca. 1750-1830.
Pietisme, d.v.s. en mere følelsesmæssig tro dukkede op i Danmark under indtryk af, at de to enevældige konger Frederik 4. og - især - Christian 6. var grebet af denne trosretning, hvorfor den fik karakter af en statslig autoriseret trosretning.
Kirken var en vigtig del af kongens magt, hvorfor pietisme rent faktisk kunne være en trussel mod den enevældige konge pga. dens mulige afstandtagen til kirken.
Den Herrnhutiske Brødremenighed fik med det pietist-venlige hof fodfæste i Danmark.
I 1733 valgte Christian 6. halle-pietismen som den gren, der skulle dominere i Danmark. Vel først og fremmest fordi, denne gren var den mest kongetro af de foreliggende muligheder.
Forud for det opbrud i de folkelige bevægelser, der førte frem til enevældens afskaffelse og folkestyrets etablering med junigrundloven i 1849, kan der konstateres en stigende - og en folkelig - aktivitet i Danmark fra 1820'erne.
Der var tale om en uafhængig folkebevægelse, som nok kunne have støtte blandt forskellige teologer og præster, men den var ledet fra almuens egne rækker. Der var tale om en ny selvbevidsthed blandt Danmarks almue, som her kom til udtryk.
Selv om der i de religiøse vækkelser var tale om et livskraftigt, folkeligt element, kom der dog i midten af 1800-tallet et skifte fra at være en uorganiseret lægmandsbevægelse til at blive en organisering i 3 grupperinger: 
Indre Mission og grundtvigianerne - begge bevægelser var domineret af teologer/præster - og Luthersk Mission, som fortsat var en lægmandsbevægelse. 
     
 M. Rørbye Samsø, 1847 En bondestue  C. Dalsgaard, Gudelig forsamling 1861  
Provisorietidens Danmark oplevede et politisk skred fra Højre til Venstre, hvor det nationalliberale centrum og det helstatsorienterede Højre kom til at stå over for det, der i 1870 blev til Det Forenede Venstre, bøndernes og husmændenes parti.
Med landbrugets øgede produktion og eksport af animalske produkter, hvor andelsbevægelsen spillede en hovedrolle, blev perioden 1870-1914 landbrugets økonomiske glansperiode, hvor Venstres økonomiske liberalisme, kravet om markedskræfternes frie spil var nøje tilpasset den økonomiske udvikling.[10] Venstre blev den naturlige repræsentant for gårdejerstandens krav om toldfrihed, nedsættelse af den gamle hartkornskat, jordskatten og i stedet overgang til indkomst- og formueskat.
På det idemæssige plan havde den tidlige liberalisme i Danmark så betydelig en kulturpersonlighed som Georg Brandes[11], der hyldede den frie tanke, fri af religion og konventioner, og sammen med de ledende personligheder i Venstre  formuleredes der en politik, hvor Venstre stod bag de økonomiske krav kombineret med grundtvigianernes krav om større frihed, dvs. frisind i kirke og skole. Parløbet mellem den økonomiske og kulturelle liberalisme ser man tydeligt i den tids ledende venstrepolitikeres tilknytning til grundtvigianismen.[12]
Med denne politik vandt Venstre  i 1872 flertal i Folketinget, medens regeringen fortsat var de nationalliberale og godsejernes politiske repræsentanter, der efterhånden var blevet til det politiske Højre.
Hermed blev tidens politik ikke blot en kamp om økonomiske interessemodsætninger men også en politisk kulturkamp. Den gamle nationalliberale kulturelite havde en indgroet, nedladende holdning til den almindelige mand, bonden, som de ikke mente at kunne overlade den politiske magt.
Selv om Grundloven ikke gav et flertal i Folketinget krav på at få regeringsmagten, så skulle der et flertal til for at få finansloven vedtaget i Folketinget, hvor Venstre demonstrerede partiets magtfulde utilfredshed gennem brug af visnepolitikken, dvs. manglende medvirken til de helt nødvendige finanslove. Her brugte regeringen så som modtræk de provisoriske finanslove uden Folketingets medvirken, hvilket var ganske lovligt, men det øgede ikke tilslutningen til det regeringsbærende parti Højre, tværtimod, Højre svækkedes løbende frem mod parlamentarismens de facto indførelse i 1901, og denne svækkelse fortsatte i realiteten indtil en begyndende politisk renæssance med dannelsen af afløseren, Det Konservative Folkeparti i 1915.
Venstres dominans, tiltagende styrke i landbefolkningen ser man sært nok langt mindre udtalt i Skanderup Sogn end i andre landsogne, idet den religiøse faktor, dvs. konflikten mellem Indre Mission og Grundtvigianismen synes at have haft en klart modificerende indvirkning på provisorietidens ellers landsdækkende politiske tendens.[13]
I Skanderup Sogn var gårdmændene naturligt nok for et landsogn også dominerende i sognerådspolitikken. Men Højre, senere Det Konservative  Folkeparti, synes her at have spillet en noget mere markant rolle i det partipolitiske billede end de fleste landsogne i øvrigt. En væsentlig årsag til denne tendens kan sandsynligvis med føje hævdes at have været C. J. Moes[14] tilstedeværelse 1885-1922 som sognepræst i Skanderup Kirke.
Moes embedsperiode har for en stor dels vedkommende været direkte påvirket af provisorietidens konflikter sammen med de eftervirkninger af provisorietiden, som på landsplan betød en politisk styrkelse af Venstre på bekostning af Højre.
Men C. J. Moe  var højremand, kan man se af hans politiske stemmeafgivning.[15] Og det er vel egentlig ikke så mærkeligt, når man tager i betragtning Venstres tilknytning til grundtvigianismen på den kulturpolitiske fløj.
De konstaterede politiske holdninger i Skanderup Sogn i perioden kan naturligvis også have haft andre forklaringer, men sammenfaldet mellem Moe, Indre Mission og Højres stærke position i sognet er bemærkelsesværdig.
 
Tidligere borgmester i Kolding 1916-1923, Oluf Bech beskriver i sine erindringer den politiske situation lokalt i Kolding og på landsplan således: "I september 1908 kom Alberti-affæren[16], der vakte megen opsigt og skadede partiet Venstre, hvor han var regeringsmedlem. I samme måned skulle der foretages valgmandsvalg til landstingsvalgene. Ved valgene satte Kolding antallet af højrevalgmænd stærkt i vejret og viste, at der var vækst i partiet. Bestyrelsen søgte at udnytte dette mest muligt, så i marts 1909, da der skulle være byrådsvalg, lykkedes det partiet at sætte 3 medlemmer ind i byrådet, hvoraf jeg var den ene."
 
Oluf Bech blev altså valgt ind i Kolding Byråd i 1909[17] sammen med to andre for Højre, og blev senere i 1916 som konservativ valgt som borgmester. Bechs egen forklaring er den fremgang, som Højre fik i kølvandet på den belastning, som Alberti-skandalen var for Venstre.
Der kan ikke herske tvivl om, at Venstre svækkedes på landsplan med domfældelsen af Alberti og de spor, skandalen trak ind i Venstre - venstremanden J. C. Christensen blev aldrig igen statsministerkandidat. Der kan næppe heller herske tvivl om, at den lokalpolitiske situation i Kolding var et udslag af en svækkelse af Venstre.
Det styrkede Højre og senere afløseren, Det Konservative Folkeparti, kan i Skanderup udmærket også være et resultat af den samme politiske udviklingstendens i Alberti-skandalens kølvand.
Men stemmetallene for lokal- og folketingsvalg i Skanderup sogn viser også, at styrkelsen af Højre starter før Alberti, at den faktisk falder fint sammen med Moes ankomst til sognet.
Man kan velsagtens pege på, at et Venstre  i markant fremgang svækkedes af Alberti-skandalen, at lokale religions- og kulturpolitiske faktorer har gjort sig gældende og endelig, at lokalpolitikken dengang som nu har lokale indslag, som kan gøre landspolitiske tendenser mindre vigtige.

Venstre, Højre, Grundtvigianisme og Indre Mission

Som folkestyrets første tid efter junigrundloven udviklede sig til en kamp mellem Venstre og Højre, bønder over for godsejere og byernes bedre borgerskab, så opstod der parallelt hermed, hvad man sikkert bedst kan kalde en kulturkamp med religiøs bagklang - mellem grundtvigianisme og Indre Mission.
Grundtvigianismen appellerede i princippet til frisind og liberalisme, dvs. politisk til Venstre og kulturelt til den første og dominerende del af højskolebevægelsen. Man nedtonede her arvesynden og fokuseringen på det syndige menneske til fordel for en accept af mennesket og dets aktiviteter i et mangfoldigt menneskeliv.
Det, der med Vilh. Beck blev til Den Kirkelige Forening for Indre Mission var for det første et opgør mod det, som man anså for rationalismens manglende inderlighed i troen og en i forhold til grundtvigianerne langt stærkere fokusering på arvesynden. Den stærke syndsbevidsthed resulterede i en forsagelse af den verdslige del af tilværelsen, som kom til udtryk i store dele af det kulturelle liv, f. eks. teater og ballet, fordømmelse af kødets lyster, både når det kom til dans og udtryk i kunsten. På den måde kunne Indre Mission nok forekomme en anelse kulturfjendsk.
For at illustrere forskellen mellem de to bevægelsers indholdsmæssige budskab kan det være relevant kort at lade bevægelsernes fædre, N. F. S. Grundtvig og V. Bech selv komme til orde, begge tekster er fra 1867.
N. F. S. Grundtvig, Prædiken over Klinten blandt Hveden, 1867.
”… jorden … er den store skueplads for den kamp på liv og død, som Guds søn, der såede hveden, det er sandheden, og han fjende Djævelen, som såede klinten, det er løgnen, i tidens løb fører med hverandre. Dernæst ser vi også, at det var kun tant med de skriftkloges påstand om, at menneskelivet ved syndefaldet skulle have tabt Guds billede, og således mistet al sin lighed med guddomslivet, thi hveden blev jo efter Herrens lignelse ikke ødelagt af klinten, og sandheden ikke opslugt af løgnen, men kun blandet dermed …”
Vilh. Beck, Fjorten Prædikener, 1867.
”… der er to slags mennesker i denne verden, to flokke, verdensbørnenes store vantro flok og gudsbørnenes lille troende flok … verdensbørnenes kristendom, den er at ligne ved et gammelt råddent bindingsværkshus, hvori man nok kan leve tåleligt nogen tid, men hvor man ikke har det godt, og som til sidst styrter sammen om dem. Det er menneskevisdommens og menneskekløgtens kristendom, forstandens og fornuftens rådne bindingsværk … bliver du boende i denne bindingsværkskristendom indtil din dødsdag, så omkommer du i helvedes luer. …”
 
 
 

[1] Kolding Folkeblad startede udgivelse i 1872 som del af de bergske venstreblade, som modstykke til den konservative Kolding Avis, udkommet siden 1849, i 1929 bliver avisen købt af Berlingske Tiden og omdøbes til Jyske Tidende. Kolding Social-Demokrat 1898-1971.
1800-tallets folkelige bevægelser er nok det nærmeste, den nuværende generation af danskere kommer til en umiddelbar fælles og erindringsstærk baggrund. Ud over det fælles sprog, selvfølgelig.
[2] En førende figur i folkemindeforskningen var Evald Tang Kristensen 1843-1929, født i Nr. Bjert. På trods af nogen lokal tilknytning har Tang Kristensen ikke skrevet decideret om Skanderup Sogn. Det meste af hans produktion er digitaliseret. Thomas Christensen, Skanderup Sogns historie, 1996 er - øvrige kvaliteter ufortalt - ikke et folkeminde, men en sognehistorie.
[3] Fra Ribe Amt 1923-27, s. 133.
[4] Aug. F. Schmidt har i det hele taget skrevet meget, men desværre af en ganske springende kvalitet.
[5] Fra Ribe Amt 1923-27, s. 139.
[6] Johs. Linds undersøgelser er i vid udstrækning benyttet, og kun stedvis er der foretaget kontrol via det primære kildemateriale
[7] http://geltzer.dk/artikler/sgflen.php. Linket er nedlagt og genopstår formentlig aldrig. Den her liggende dokumentation er tabt.
[8] http://geltzer.dk/artikler/sgf1750.php Linket er nedlagt og genopstår formentlig aldrig. Den her liggende dokumentation er tabt.
[9] Otto Korsgaard, Folkeliv i Skanderup Sogn. Generelt er pionererne inden for folkemindesamlingen Svend Grundtvig, Axel Olrik, H. F. Feilberg og E. Tang Kristensen. Desuden har A. F. Schmidt her som på så mange andre områder ydet bidrag med direkte relevans for Skanderup, udgivelsen af O. Korsgaards erindringer fra 1922.
 
 
[11] 1842-1927, det litterære Venstre. Brandes kan også benævnes som kulturradikalismens åndelige fader, primært med udspring i hans kritik af den litterære romantik. Kulturradikalismen er bl.a. religionskritik, opgør med nedarvede sociale normer, kritik af den victorianske seksualmoral og sædelighed, antimilitarisme samt åbenhed over for andre kulturelle impulser end de traditionelle, klassiske og vestlige. Alt sammen elementer, der mere klart kom til at præge udbryderne fra Venstre i 1905, Det Radikale Venstre.
[12] Chresten Berg 1829-1891, Sofus Høgsbro 1822-1902, Frede Bojsen 1841-1926.
[13] Niels Clemmensen har i en disputats undersøgt og dokumenteret, at den socioøkonomiske fordeling i sogneforstanderskabernes og sognerådenes ledelse skifter fra det store hartkorn, præster og skolelærere til almindelige bønder i løbet af provisorietiden. Det kan landspolitisk rubriceres som et skifte fra Højre til Venstre. Helt så simpelt er det næppe i lokalpolitikken, hvor nære, lokale interesser brydes under andre former end de landspolitiske. Hvordan skal undersøges her.
[14] Carl Julius Moe 1848-1927.
[15] Hemmelige valg indførtes først i 1901. Indtil da meddelte vælgerne mundtligt valgbestyrelsen, hvem de stemte på.
[16)Se den førende socialdemokrat, F. Borbjergs kommentar til Alberti - afspejler den samtidige, landspolitiske situation på næsten eksemplarisk vis. 
   
© Skanderup Sogns historie