Indledning, forhistorie
Der var ekstraordinært varmt i Europa fra vikingetiden ind i højmiddelalderen, ca. 900-1300. Og det betød, at det blev muligt at opdyrke ny jord, dyrke korn i stedet for græs til dyrehold, og der kom handel og byer, som blev handelens tilholdssteder.
Det betød også befolkningstilvækst, skønsmæssigt i Danmark ca. en fordobling fra ca. ½ mio. til ca. 1,2 mio. mennesker, og en tilsvarende fordobling af det dyrkede areal. Det var især skov, der blev til pløjemark. Tidligere tider gårde og landsbyer, der var opstået i jernalderen, ca. 200 f.v.t., fik nu udflytterlandsbyer, torpe, landsbyer, der ender på f.eks. -trup, -drup og -rup.
Skanderup er således en udflytterlandsby, velsagtens fra o. 1200.
Hvor landsbyerne før 7-800 f.v.t. kunne flytte rundt i det omkringliggende areal, blev de nu mere stedbundne, bl.a. p.gr.af kirken og de her liggende gravsteder. Koldinghus er højst sandsynligt opført 1248, under broderstriden mellem Valdemar Sejrs sønner, Erik og Abel. Det er muligt, men ikke påviseligt, at det er herfra udflytningen af byerne Skanderup, Hjarup, Vamdrup m.fl. er sket. Muligvis fra andre vikingebosteder tæt ved fjorden? Kolding ses første gang nævnt i Kong Valdemars Jordebog, 1231, men betydelige fund fra vikingetiden bekræfter, at Kolding og egnen her omkring kunne have været betydelige vikingetidsbebyggelser.
I stedet for især kvægavl skete der fra o. 1200 et skifte i landbruget til korndyrkning. Med den tunge hjulplov udvikledes der et dyrkningsfællesskab, hvor man skulle være enige om, hvilke arealer, der skulle bearbejdes med den tunge hjulplov, som med tiden blev trukket af heste i stedet for okser. Og hvilke arealer, der skulle ligge brak med kvæghold til afgræsning og gødning af jorden.
Om håndværk og handel i middelalderens landsbyer ved man kun ganske lidt. Nok mestendels, at disse erhverv i det daværende landbrugssamfund har været placeret i byer og købstæder. Herom kan man informere sig i C. Nyrops Samling af Danmarks Lavsskraaer fra Middelalderen. Der er her aktstykker om håndværkere tilbage fra 1439.
Det fremgår, at håndværkslaugene havde to aspekter: 1) som gilder - broderskaber til gensidig støtte, trøst og underholdning, og 2) som laug - faglige Organisationer. Gilderne var sociale organisationer, stort set uden faggrænser. Laugene var derimod skarpt opdelt efter håndværksmæssige grænser. Der var også indbyrdes forskelle på svendes og håndværksmestres gilder og laug, som gør det vanskeligt at drage entydige konklusioner om funktionerne.
Man ved, at i spidsen for laugene stod en "oldermand", som ved sin side havde en eller flere "stolsbrødre".
Ved gennemgang af stadsretterne og de bevarede skråer (gilde-, laugsvedtægter), viser det sig, at byernes håndværkere især har bestået af fag, der var nødvendige til produktion af fødevarer, beklædning og dagligdagens brugsgenstande - bagere, skomagere, skræddere, garvere, buntmagere, smede, o. s. v. Bygningshåndværkere som tømrere, murere og bygningssnedkere ses på denne tid ikke som Laug.
Det her anførte har været gældende for større og mindre byer, næppe på landet, hvor selvforsyningen har været dominerende, og hvor smeden nok har været en af landsbyens få håndværkere uden for gårdenes egenproduktion. Først og fremmest velsagtens, fordi smedens tunge arbejde og specialkrævende redskaber har været forudsætningen for brug af redskaber i landbrugsarbejdet i landsbyen, f.eks. hjulploven.
Alt det, som man fra 1800-tallet begyndte at købe hos bageren, i brugsen eller hos købmanden og hos forskellige håndværkere blev nok tidligere stort set produceret på landsbyens gårde, hvis kornafgrøder og dyrehold skaffede det daglige brød og det, der skulle betales til kirken, kongen og herremanden. Desuden blev det efterhånden muligt at købe varer hos byernes købmænd og håndværkere, som man så betalte med landbrugsprodukter.
Men især fra 1800-tallet blev der også ude på landet en arbejdsdeling, der skabte basis for håndværkere og handlende i landsbyerne.
Skanderup Sogn i folketællingerne
Skanderup Sogn havde iflg. den første folketælling i 1769 et folketal på 499, som fordelte sig med 242 Mandfolk, 257 Fruentimmere. Fordelingen på sognelokaliteter, se tabellen:
Folketal | % | 8 Aar og under | 8-16 Aar | 16-24 Aar | 24-32 Aar | 32-40 Aar | 40-48 Aar | 48 Aar og derefter | |
Schanderup | 160 | 32,1 | 14 16 | 12 14 | 7 6 | 18 18 | 7 8 | 7 5 | 14 14 |
Gielballe | 110 | 22,0 | 13 14 | 9 6 | 4 10 | 7 7 | 7 5 | 5 4 | 9 10 |
Lunderschou | 82 | 16,4 | 7 11 | 7 9 | 3 3 | 2 4 | 4 5 | 7 4 | 9 7 |
Nagbølle | 78 | 15,6 | 5 9 | 5 7 | 9 8 | 5 4 | 1 5 | 4 3 | 8 5 |
Dollerup | 51 | 10,2 | 3 5 | 5 4 | 4 6 | 4 3 | 2 2 | 1 | 7 7 |
Rolles Mølle | 11 | 2,2 | 1 | 2 1 | 3 | 1 1 | 1 1 | ||
Drabechs Mølle | 7 | 1,4 | 1 2 | 2 | 2 | ||||
499 | 98 | 84 | 63 | 77 | 51 | 40 | 92 | ||
% | 19,6 | 16,8 | 12,6 | 15,4 | 10,2 | 8,0 | 18,4 |
Befolkningsmæssigt var Skanderup i 1769 klart sognets største landsby, som sammen med den næststørste, Gielballe udgjorde over halvdelen af sognets befolkning.
Aldersmæssigt havde sognet flest i gruppen børn på 8 år og derunder samt i den ældste befolkningsgruppe på 48 år og derover.
Bager, smedje, brugsforening
Lokalarkivet daterer (usikkert) det ene foto nedenfor med bager, smedje og brugsforening til 1968. Bagerforretningen var 1968 nedlagt, og var blevet anden privat beboelse, hvilket er sket senest 1962, hvor bagermester Søllingvraas ægtefælle døde. Nedlagt som bagerforretning noget før, en gang i perioden 1950-57.
Disse centrale bygninger til landsbyens forsyning med husholdningens dagligvarer og reparation af landbrugets arbejdsredskaber inkl. skoning af heste indtil 1960erne har ligget centralt i landsbyen, hvor en hjuler / karetmager, en snedker, glarmester og en tømrer også var en del af den tids landsbyliv - sammen med de fleste, de i landbrug beskæftigede.
Overfor de tre centrale bygninger anes desuden ved siden af den tidligere rytterskole den lille bygning, som en gang i efterkrigstiden blev opført som landsbyens fælles frysehus, og som var i funktion indtil hver husstand efterhånden fik egen fryser og eget køleskab.
På pladsen mellem bager og smed samledes landsbyens beboere ofte til en snak, forlyder det. Måske især i tiden før 1950erne, hvorefter landbrugets mekanisering reducerede folkeholdet og øgede travlheden. Snakket blev der vel, men tiden har været mere knap.
Smed Jens Peter Henriksen, som ombyggede og udvidede smedjen, som han var indehaver af siden 1924, var kirkegænger i Skanderup Kirke. Efterfølgeren smed Viktor Kongsted Jensen gik hverken i Skanderup Kirke eller i Valgmenighedskirken, muligvis et forretningsprincip - under alle omstændigheder var Kongsted Jensen som jæger indbudt som deltager uanset jagtholderens religiøse overbevisning. I smed Henriksens tid kan man muligvis antage, at det især har været gårdejerne, som tilsluttede sig Indre Mission, der samledes til (næsten) daglige drøftelser på pladsen mellem smeden og bageren.
Smed J. P. Henriksens ombygning var i forhold til tilsvarende landsbysmedjer et temmeligt omfattende og til den tids behov up to date smedeværksted - et loft med plads til rør o.l., et værksted med indgang fra pladsen foran, et rum til skoning af heste med indgang fra vejen og et lille rum til salg af mindre smedevarer. Der var selvfølgelig ambolt og esse - se skorstenen - i værkstedet.
Smedje, brugsforening og bager i Skanderup, luftfoto 1948-52. Og foto fra lokalarkivet, som dateres (usikkert) 1968.
Indtil Marshall-hjælpen og den efterfølgende landbrugsteknologiske udvikling i Danmark, var landbrugsredskaberne, som ses hos smed Henriksen præget af heste som trækkraft. De af hjuleren / karetmageren producerede hjul var af træ med jernbeslag. Der var indgang til bageren både fra Smedegyden og fra Svinget.
|
|
|
|
Det formodes, at der i Skanderup allerede 1610 har været en smed, Peder Smed, som skulle kunne ses registreret 1610 i Koldinhus Lens Regnskaber. Det var medens Caspar Markdanner var lensmand på Koldinghus. Det har ikke været muligt at finde denne registrering.
Det kunne ud fra en kontrollæsning af lensregnskaberne se ud til, at den postulerede Peder Smed var smed i Vilstrup.
Der er fundet flg. smede i lensregnskaberne: Erick Jenssønn, kleinsmed i Kolding, Matz Hansøn smed i Starup, 3 smede i Wilstrup: Jens Staphensøn, Hierre Søffrensen smed, Peder smed, Matz smed i Horstrup, Berttell Tuesøn smed i Eltang, Matz Mickelssøn smed i Duns.
Selvom der 1610 ikke kan konstateres nogen smed i Skanderup, har der givet været forskellige varianter af landsbysmede i landsbyen siden middelalderen, hvor tidligst kendte smedelaug muligvis er de fra Ribe kendte 1424 og 1450.
Der er i tiden efter lensregnskaberne kun fundet en enkelt smed registreret i Skanderup Sogn, dog så vidt, det har kunnet konstateres, angiveligt smed i den dengang noget mindre landsby, Lunderskov - Jørgen Henriksen, født 1745 i Eltang Sogn, død 1810 i Skanderup Sogn.
Kirkebogen (Enesteministerialbog 1692-1814) har ingen supplerende oplysninger om Jørgen Henriksen ud over oplysning om dato og bopæl i Lunderskov. Lokalarkivet har registreret Peder Johannes Jepsen som smed i Skanderup 1870-1913. I denne registrering hævdes forgængeren til den af smed J. P. Henriksen opførte smedje at være opført 1827?
Smedemester Jens Peter Henriksen ses annoncere i Kolding Folkeblad siden 1924 som smedemester i Skanderup. Ombygningen til ny smedje har så nok været herefter. Eller efter 1919, hvor lokalarkivet anfører J. P. Henriksen som ny ejer af smedjen i Skanderup. J. P. Henriksen er ægteviet 16. maj 1914 som smed i Dollerup.
Viktor Immanuel Kongsted Jensen efterfulgte J. P. Henriksen som smedemester. Der er ikke konstateret noget overtagelsesår, som skønnes at have været i starten af 1950'erne. Smedjen blev afhændet 1999 og umiddelbart efterfølgende nedlagt.
|
Bageren i Skanderup |
|
Eftersom Jes og Inger Kirstine Søllingvraa blev gift 1911, kunne ovenstående familiefoto godt være taget i anledning af guldbryllup 1961. I. K. Søllingvraa døde 1962.
Ægteparret har i så fald været henholdsvis 75 og 72 år, hvilket passer meget godt med den alder, ægteparret kunne skønnes at have på fotoet.
Ægteparrets flytning fra det siden 1864 tyske Slesvig syd for Kongeåen i 1911 eller 1913 til bagerbutikken i Skanderup kan have haft flere årsager, muligvis også den for især nordslesvigere almindelige, for at undgå tysk militærtjeneste op til 1. verdenskrig.
Resultatet blev under alle omstændigheder et fortræffeligt sønderjysk rugbrød, som beboerne i Skanderup fik fornøjelse af.
|
|
Bagermester A. C. Møller, Skanderup annonceredes død og begravet 5. dec. 1907 i Kolding Folkeblad. Bageri og bagerbutik i Skanderup har muligvis efterfølgende stået ledig nogle år, før det blev overtaget af bagermester Jes Hansen Søllingvraa, her fotograferet med familie (? nok snarest en bagersvend ved siden af J. H. S. samt muligvis I. K. Søllingvraa, en datter og et barnebarn), alle+- foran bagerboligen i Skanderup, Smedegyden 1. Butikken var markeret ved det buede vindue.
Fotografiet er muligvis fra 1930erne eller 1940'erne, hvis det skulle være en datter, født 1913 eller 1915, og et barnebarn, der også ses på fotografiet.
Jes Hansen Søllingvraa levede 1886 - 1974 og Inger Kirstine født Bentzen 1889 - 1962. De havde to døtre, Olga Marie Søllingvraa, født 3. juni 1913 og Gerda Elisabeth Søllingvraa, født 10. januar 1915.
Iflg kontraministerialbogen for Skanderup Sogn havde Olga Marie en tvillingesøster, Oda Kathrine Søllingvraa, og forældrene var "viede i Brede Kirke 4. februar 1911". I 1916 folketællingen og 1921 folketællingen levede begge tvillinger fra 1913.
Iflg. kontraministerialbogen døde Inger Kirstine Søllingvraa, f. Bentzen 31. juli 1962 på Kolding Sygehus, med "efterlevende fhv. bagermester Jes Hansen Søllingvraa, Skanderup, der var sidste fælles bopæl."
Det kan konstateres, at Jes Hansen Søllingvraa har været bagermester i Skanderup siden 1913 ved barnedåb, hvor kirkebogen dokumenter bopæl i Skanderup, muligvis siden ægteskab indgået 1911. Ægteskabet blev indgået i Brede Kirke, og det kan ud fra kontraministerialbogen konstateres, at de to ægtefæller begge har været bosiddende i den del af Slesvig, som 1864-1920 var en del af Tyskland.
|
Skanderup Brugsforening Den første andelsejede brugsforening i Danmark startede i Thisted 1866. I 1896 gik de mange lokale, medlemsejede brugsforeningen sammen i FDB, forløberen for COOP, eller COOP amba, som blev betegnelsen 2013.
Skanderup Brugsforening etableredes 26. maj 1896, hvor FDB var blevet grundlagt 1. januar 1896. FDB fik året efter sit eget kafferisteri i Kolding. Man kan godt forestille sig, at etableringen af FDB har givet stødet til oprettelsen af brugsforeningen i Skanderup, hvor et andet andelsselskab, Skanderup Andelsmejeri var blevet oprettet 1888. Skanderup Andelsmejeri blev kasein fabrik, da mejeriet flyttedes til jernbanen i Lunderskov, og blev 1922 ombygget til valgmenighedskirke.
Ideen til andelsbevægelsen stammer fra England 1844, og omfattede både indkøbs- (brugsforeninger) og produktionsfællesskaber. Andelstanken i form af andelsmejerier kom til lidt senere, i 1882, end brugsforeningerne.
Lunderskov Mejeri, den søndagshvilende pendant til Skanderup Mejeri blev oprettet 1895-96, samme år som Skanderup Brugsforening.
Religion og det pulserende erhvervsliv gik på kryds og tværs i sognets hovedby, som samtidig også blev mere og mere orienteret mod stationsbyen siden 1866, Lunderskov. Og det var der gode, praktiske grunde til.
Provisorietidens politiske kampe gik stort set forbi sognet, de religiøse modsætninger var derimod omfattende, men jernbanetransporten som den nye tids hovedlandevej, den fulgte man samdrægtigt.
|
|
Skanderup brugsforening 1912. Der blev holdt stiftende generalforsamling 26. maj 1896.
Den ombyggede Skanderup Brugsforening har i gavlen årstallet 1918 viser luftfotografi, som Rigsarkivet daterer 1948-52. Ombygningen har været efter februar 1918, viser annonceringen i Kolding Folkeblad. Ombygningen ser ud til at have omfattet nyt tag og ny butiksfacade ud mod vejen. Gavlen er ved ombygningen blevet mere ordinær og med større butiksvinduer.
|
|
Uddelere:
|
|
|
|
Hjuler, karetmager Svinget 4 |
Skolerne
Der har ikke altid hersket fred og fordragelighed mellem landsbyernes præster og degne. Især ikke siden 1736, hvor den ”tilvoksende ungdom” fik pligt til at blive konfirmeret, hvilket kunne gøre ihærdige præster med hang til at demonstrere egen betydning tilbøjelige til at fungere som overdommere i forhold til de lokale degne, som i forvejen ikke nød for megen agtelse i lokalsamfundene. Det er sjældent, at degne skriver deres erindringer, men det er der en lærer ved Gjelballe Skole i Skanderup Sogn 1876-1906, Peter Nissen, der har gjort (Nissen, P. (u.d.). Erindringer, førstelærer ved Gjelballe Skole. Vejle Amts Årbog 1975-77).
På den anden side, præsterne, har C. J. Moe skrevet sine erindringer (Moe, C. J. Oplevelser, 1926), hvilket gør det muligt at se skolerne i lyset af begge vinkler, degne- og præstesiden. Dog skal det her medgives, at de to valgte skribenter næppe kan anses som repræsentative for sognets præster og degne gennem tiderne.
Men skrevet erindringer, det har de. Og de kan benyttes med de nødvendige forbehold, afhængigt af emner for det skrevne.
Om præsterne som tilsyn med skolerne, skriver P. Nissen: "Skolens Tilsynsmænd var, da jeg kom til Gjelballe: Biskop Balslev i Ribe, Provst Schousboe i Gamst og Pastor Jørgensen med Skolekommission - alle af en og samme Slags gammeldags Støbning." Pastor Jørgensen, C. J. Moes forgænger får trods alt pæne ord med på vejen hos Nissen.
Helt anderledes forholdt det sig med Moe, hvis forkyndelse og pædagogik, Nissen mildest talt ikke brød sig om.
Det kunne være en konsekvens af sådan et anstrengt forhold mellem en eller flere lokale degne og sognepræsten, men dog alligevel ganske usædvanligt for et lille landsogn som Skanderup, at præsten 1834-70, Ulrik Kjærulff Schmidth, kom til at figurere i et satirisk indslag i hovedstadsavisen Corsaren - der især er kendt for den indædte strid med og satire over Søren Kierkegaard i 1840'erne, men også for et kritisk og satiriserende forhold til den enevældige stats forskellige samfundsinstitutioner, herunder naturligvis også kirken. At 1840'erne var tiden op til enevældens afskaffelse og junigrundloven spiller selvfølgelig også ind.
Corsaren 362, 27. august 1847 bragte et nærmest finurligt indslag i den stort set daglige satire under overskriften "Catechismus, samlet og udgivet af velværdig og højlærd Pastor, til Brug for hans tvende Skolelærere", der var formuleret som 10 bud (selvfølgelig).
Der ironiseres ud fra oplysninger om præstens irettesættende facon med demonstrative hentydninger til hans faglige inkompetence, hans verdslige forhold til alkohol, lystne forhold til kvindeligt personale, hans bagtalelser og løsslupne tale, dårlige behandling af en skrædder, de lokale skolelærere m.v.
Den eller de skolelærere - tvende, som det hedder - har så åbenbart - og i realiteten noget usædvanligt i et landsogn på den tid - ladet deres misnøje sive til Corsaren for at latterliggøre og / eller hævne sig på præsten.
Formuleret i den rette kirkelige tonehøjde er kritikken af præsten formuleret som hans egne ti bud i forhold til Skolelærerne:
Catechismus
samlet og udgivet af en velværdig og høilærd Pastor, til brug for hans tvende Skolelærere.
Første Bud.
Jeg er din Herre og Præst! Du skal ikke have andre Herrer fremfor mig. Det er: Du skal frygte og lystre mig alene; thi jeg har Magt til at give Indberetning til høie Vedkommende, dersom du mukker.
Andet Bud.
Du skal ikke tage mit Navn forfængeligt; thi da vil jeg ikke lade Dig blive ustraffet. Det er: Du skal ikke understaae Dig ligefrem at kalde mig hr. Pastor, thi det anseer jeg for en Impertinence;langt mindre bør du kalde mig "gale Ulrik" eller "gale Schmidth", fordi andre giøre det, saasom jeg hidtil har svaret til Navnet, nei Du skal sige: "velværdige høilærde hr. Pastor". Ikke fortælle Noget, som jeg har sagt, thi da vil Du ofte lyve ved mit Navn og sætte mig i samme Forlegenhed, som jeg var i for 5 Aar siden, da jeg skjældte en ærlig Mand for Løgner, og maatte slaae mig selv paa Munden.
Tredie Bud.
Du skal helligholde Hviledagen, d.e. Du skal nøie agte paa hvilket Evangelium jeg skal prædike over om Søndagen og derfor føre en Almanak med i Kirken, samt vise mig den
Søndag i Alterbogen, saa jeg bestemt kan vide, hvad jeg skal oplæse, da jeg formedelst Reiser og Kortspil Løverdagsaften og Nat aldrig har Tid til at lægge Mærke til disse Smaating. Iøvrigt skal du agte og rose mine Prædikener enten de due noget eller ikke; thi du skal trække Traaden og overlade til mig at væve sammen, hvad der paa Stedet falder mig ind.
|
Fjerde Bud.
Du skal ære mig som Din af Gud og Kongen indsatte velærværdige Fader, min Gemalinde som Din hulde Moder og min hele Familie som dine Overherrer, der kunne sværte Dig hos Mig: da skal du blive rost i mine Indberetninger og i al Ydmyghed forblive i dit tarvelige Embede, d.e. du skal ikke foragte min Velværdighed, endnu mindre vredes, når min Kone eller jeg fornærmer Dig ved Bagtalelse og søger at sværte Dig hos Beboerne eller behandle Dig med megen Ringeagt; men holde mig, min Hustru og hendes stolte Niece i største Ære, tjene, lyde, ikke elske men agte dem, ellers bliver Du fordreven af Dit Embede.
Femte Bud.
Du skal ikke slaae ihjel, d.e. du skal ikke saaledes som jeg lade Munden løbe uden at betænke, hvad du siger, da du hermed let kunne dræbe Folk med Snak ved at paaføre Dem Kummer eller skille Dem ved Deres gode Navn og Rygte, og saaledes giøre Dem Skade paa Liv og Helbred; men du skal hjælpe og staae Dem bi i al legemlig Nød.
Sjette Bud.
Du skal ikke kysse mine Huusjomfruer eller være galant imod dem, men lade mig beholde disse Forretninger for min egen Mund.
Syvende Bud.
Du skal ikke stjæle, d. e. Du skal ikke ligefrem borttage, hvad Andre tilhøre, men kan Du faae en ussel Fordeel og udpine høie Gebyrer, da bør Du saaledes følge mit Exempel; derimod maa Du ikke forlange Lysestumperne, som Frdn. (Forordningen) hjemler Dig, thi dem vil jeg have; Du skal i det hele behandle dem, du har med at gjøre, ligesaa uegennyttigt, som jeg behandler Skræder Anchersen i Colding.
|
Ottende Bud.
Du skal ikke sige sandt Vidnesbyrd om mig, d. e. Du skal ingenlunde tale om de Fadaiser, jeg gjør baade i Skolen og Kirken; thi jeg har Lov til at sige Skolebørnene: at Patriarken Jacob var "en stor Kjeldring" og a. m. uden at Du skal tale derom. Heller ikke skal Du berøre, at jeg imellem ta'r mig en lille "Gier;" thi Du maa vide, at en Præst ogsaa er et Adams Barn, der ikke forsmaaer Romtoddy eller et Glas "klart". (Gier giver ikke umiddelbart mening. Kan måske forstås i betydningen en skænk, man bliver givet?)
Du skal ikke begiære din Næstes Huus, d. e. Du skal ikke tragte efter at faae den gl. Degnebolig (kan i Skanderup enten være Rytterskolen eller Pogeskolen. Mest sandsynligt Rytterskolen, da Pogeskolen stadig har været i brug); thi jeg paastaar, at den er min. Eiheller skal du komme i mit Huus, naar jeg har Fremmede eller Spilleselskaber; thi derved generes min Kone og hendes Niece betydeligt, da vi for de Fremmedes Skyld tvinges til Høflighed mod dig.
Tiende Bud.
Du skal intet begjære af mig; men kun hvad Du har den fuldkomneste Ret til skal Du underdanigst og ydmygt bede om, og jeg vil da som din naadige Herre og velværdige Pastor tilstaae din Bøn, ifald det behager mig.
Slutning.
Jeg er en nidkjær Præst, som hjemsøger Ondskab i tredie og fjerde Led paa Dem, der ikke ere efter mit Hoved; men dem, som vil rose mig og offre dygtigt, dem roser jeg igjen paa tusinde Maader, d. e. jeg truer at straffe mine Skolelærere og Enhver, der vover at mukke (dersom han er fattig) med min, min Kones og Nieces præstelige Unaade i Tid og Evighed; men jeg lover, thi jeg er saare rund med Løfter, alle dem min Naade og Roes, som offre og rose mig dygtigt, samt tjene, lyde, elske og agte mig.
|
Den af Corsaren udgivne Catechismus er en eller et par landsbylæreres harmdirrende beskrivelse af forholdet til den lokale sognepræst, som de tilsyneladende har fundet selvhøjtideligt nedladende, en dårligt forberedt prædikant, gridsk, ondsindet sladrevorn, en lettere fordrukken og pigeglad person. Corsaren har formuleret avisens ironiserende version af lærernes meddelelser.
At Corsaren har fundet det betimeligt at bringe det, der kunne anskues som ligegyldige bagateller i forholdet mellem degn(e) og præst i et lille landsogn, kan velsagtens bedst ses som udtryk for mangel på andet dagsaktuelt og et kritisk forhold til kirken og dens præster.
Men kan sikkert også tages som udtryk for det, man i de folkelige bevægelser kunne kalde et "noget dødt" lokalsamfund uden religiøst og åndeligt liv, hvor forholdet mellem præsten, "gale Ulrik" og degnene, skolelærerne kan tages som udtryk for en temmelig lav fællesnævner i landsbykulturen - uden stærke holdninger til andet og mere end dagligdagens kontroverser.
|
Den lokale reaktion på latterliggørelsen af Pastor U. K. Schmidth kom ufortrødent i Kongelig Priviligieret Aarhuus - Stiftstidende 15. september 1847, hvor repræsentanter for Skanderup Sogn meddelte, at artiklen "ikke har havt den af Forfatteren forønskede Virkning hos os, at forkleine vor Sjælesørgers, hr. Pastor Schmidths gode Navn og Rygte ..."
Og endelig var der i den lokale reaktion inkluderet de tre - ikke tvende - skolelærere fra Skanderup, Dollerup og Gjelballe Skoler, dateret 6te September 1847, der "I Eet og Alt tiltræde samtlige Skanderup Sognemænds eenstemmige og paa Sandhed grundede Erklæring ... ydermere at erklære: at vor Sognepræst, hr. Pastor Schmidth, ved sin Embedsgjerning fortjener uskrømtet Ære ..."
Bemærk her, at sognerepræsentanterne peger på "Forfatteren", at der efter deres opfattelse ikke har været tale om "tvende Skolelærere" men åbenbart kun en enkelt.
Om det har været et velovervejet ønske om at "rette Bager for Smed" kan man ikke se i det sparsomme kildemateriale. Men det er da en mulighed.
|
|
Det fremgår ikke just af Corsarens reaktion 24. september 1847, hvad det hele har drejet sig om, og hvem der har henledt opmærksomheden fra den satiriske hovedstadsavis på den lokale præst i Skanderup. Der ironiseres videre og noget intetsigende over reaktionen i sognet fra "... en Bunke Mennesker bestaaende af 105 Gaardmænd, Huusmænd og Indsiddere imellem hverandre, ja endogsaa et Par Skolemestre, hvilke ellers just ikke altid pleie at søbe godt Kaal med de Andre, og forsikkrer høit og dyrt, at Pastor Schmidt til Skanderup er en meget skikkelig Mand .... Det er godt ... om I enes sammen. Men hvad kommer det Catechismussen ved?"
Det styrker ikke tiltroen til Corsarens faktuelle research, at der i stedet for de 100 personer med indsigelse, der kan konstateres, opereres med 105 personer. Ironien har tydeligt været langt vigtigere for Corsaren end det faktuelle.
|
||
|
Det står hen i det uvisse, hvem, evt. hvilke lærere, der har bragt noget til torvs, d.v.s. til Corsaren, og hvilket belæg i faktuelle forhold, der har været i satiren over Pastor U. K. Schmidt i Skanderup.
Men det ser ud til, at det efterfølgende gik den ene af sognets tre lærere ilde, nemlig H. Corneliussen, lærer på Skanderup Skole - som også må være den, der har været utilfreds med ikke at kunne få den gamle Rytterskole som embedsbolig.
Broderen efterlyste ham 10. juli 1850 i Fyens Stifts Kongelig ... Avertissementstidende som tidligere skolelærer i Skanderup Sogn, der "har opholdt sig som Reisende forskiellige Steder i Fyen."
Det fremgår, at den fynske broder har været bekymret over Skanderup broderens videre skæbne tre år efter affæren med satiren over den lokale præst, og broderens ophør med at være lærer i sognets hovedskole.
U. K. Schmidt blev 1870 afløst som præst af Niels Peter Jørgensen, der døde i embedet 1885 og afløstes af C. J. Moe 1885-1922.
Bortset fra den tilsyneladende sørgelige skæbne, som skolelæreren i Skanderup, H. Corneliussen kom til at lide som et resultat af affæren i 1847, hvor sognepræsten i Skanderup U. K. Schmidth blev hængt ud i Corsaren, så kan det faktuelt konstateres, at der i Skanderup Sogn har være to præster 1834-1922, som har gjort sig bemærket på landsplan - U. K. Schmidth i 1847 med Corsarens Catechismus og C. J. Moe, især med begravelsestalen over 48 druknede fiskere i Harboøre i 1893, som blev refereret af pressen landsdækkende som et kerneeksempel på livs- og menneskesynet i Indre Mission.
U. K. Schmidth har nok befundet sig i en noget anden religiøs dimension end C. J. Moe, en fremtrædende fortaler for Indre Mission.
Man kan måske endda formode, at den tilsyneladende ganske verdslige U. K. Schmidth har banet vejen for C. J. Moe.
Moe kom helt utvivlsom til at præge kultur og dagligdag i Skanderup Sogn på en så gennemgribende måde, som måske kan antages at være udsprunget af et religiøst, kirkeligt og kulturelt dødvande i tiden indtil 1885.
C. J. Moes indflydelse har helt tydeligt også givet sig udslag i det lokale skolevæsen, hvor ansættelsen af lærere med tilknytning til Indre Mission blev et demonstrativt resultat af et flertal i sognerådet i Moes tid som præst i sognet.
|
Den flittige Kolding forfatter P. Eliassen meddeler i sin artikel Strejftog i Kolding og Omegn, at der har der været skoler før de af Frederik 4. i perioden 1721-28 oprettede rytterskoler. Det regner de fleste også med, men da der ingen identificerbare bygningsrester er fra disse skoler, blæser denne antagelse om skoler i området noget i vinden, hvad skolebygningerne angår.
Dog ved vi noget om skolernes underviserne siden Ansgar, der både missionerede for og underviste de ugudelige danere, nemlig at der gennem middelalderen har været sæde- eller løbedegne af varierende, oftest temmelig ringe kvalitet. Og at der efter reformationen i 1536 med Kirkeordinansen af 1539 har været lovgivet på området.
Skolebygninger har muligvis været for hånden værende bygninger, som man har kunnet improvisere sig frem til. Der vides stort set intet om de bygninger, man har haft til skolebrug og undervisning i middelalderen.
Uden specifik dokumentation hævder P. Eliassen desuden, at de første skoler i Kolding Rytterdistrikt blev opført "... i 1723 eller 1724 ...", og at "de fleste Skolehuse i Distriktet var opført ... Maj 1725 ...", hvor der fra Rentekammeret kom meddelelse om mulighed for flere skoler i rytterdistriktet.
Det er ikke mere rigtigt, eller for den sags skyld bedre dokumenteret end Kolding Stadsarkiv, der daterer rytterskolen i Skanderup til 1725, hvilket Lunderskov og Omegns Lokalhistoriske Arkiv også gør. Arkiverne muligvis med belæg i P. Eliassens udokumenterede antagelser?
Den først kendte skolebygning i Skanderup Sogn er under alle omstændigheder Skanderup Rytterskole, som tidligst kan være bygget i eller efter 1721. At skolen ikke er anført på A. C. Willars tegning fra 1723 over Kolding Rytterdistrikt viser hverken fra eller til - Willars tegnede åbenbart kun kirker i bygningskategorien. Samt naturligvis Koldinghus i en post Christian 4. udgave.
Abraham Chr. Willars, Plan des Coldinghuusischen Reuter Districts Auf Koeniglichen Allergnædigsten Befehl aufgemessen und Allerunterthænigst Repræsentiret. Dateret 1723. Viser Koldinghus Rytterdistrikt, her udvalgt og specielt fokuseret på Skanderup Sogn.
Afgrøder fra byerne i distriktet er opregnet i kolonner langs venstre og højre side af kortet. Kirker og enkelte bygninger er indtegnet, desværre ikke rytterskolerne, som man her må tænke sig til. I Seest er aftegnet Seest Mølle og Seest Kirke, i Skanderup ingen bygningsaftegning ud over kirken, som også er den eneste bygningsaftegning i Hjarup.
Frederik 4. underskrev sine instrukser om bygningen af rytterskoler i landets 12 rytterdistrikter 28. marts 1721. Nu skulle folk og fæ, borger og bønder, alt der kunne kravle og gå, som tilhørte Adams og Evas efterkommere lære at læse - først og fremmest Bibelen - og lære at skrive. Gode, kristne bønder og borgere, der kunne springe soldater (især bønderne) i kongens hær var hensigten. Noget geografisk skævt fordelt, da der ikke alle steder i landet var rytterdistrikter.
|
I Koldinghus Rytterdistrikt blev der opført rytterskoler i Seest, Skanderup / Skanderup, V. Vamdrup, St. Andst, Ø. Gjesten, Veerst, Vraa, Egtved, Ammitsbøl, Højen, Aagaard, Harte, Eltang, N. Bjært, Almind, Herslev, Smidstrup, Skærup, Andkjær, Pjedsted, Gaarslev, Bredstrup, Taulov, Erritsø, Vejlby.
Om Koldinghus Rytterdistrikt findes der på Rigsarkivet en arkivpakke, GRYT-09, Arkivserie: Forskelligt kirker og skoler vedr. (1721 - 1766). Løbenummer: 20-23.
Arkivpakkens relevante dele er:
- En original tegning af den rytterskole, der ser ud til at være blevet opført i Skanderup, som formentlig er blevet udarbejdet af kongelig hofgartner og arkitekt J. C. Krieger i forbindelse med beregningen af omkostningerne ved hele det kongelige skoleprojektet.
Den lille rytterskole i Skanderup, som må formodes at være blevet opført efter denne tegning, har haft skolemesterbolig i den ene og skolerum til den anden side, med indgang gennem en fælles dør ud mod vejen gennem landsbyen Skanderup. |
Aktuelt fotografi af rytterskolen i Skanderup.
|
- Instruks for rytterskolernes skolemester 1721. Indeholder intet om skolebygningen.
- En fortegnelse over skolernes opførelse og reparationer, herunder en angivelse af skolernes hartkorn, dateret 1731 med dele uden årsangivelse. Hartkornet har været brugt til at beregne de naturalier, der har været en del af lærernes løn dengang. I angivelserne for skolernes hartkorn er der for skolen i Schanderup Sogn angivet hartkorn for 1722 hvert år indtil 1731.
- Regnskaber og brudstykker af udgifter 1722-25. Der er for Schanderup Sogn angivet uspecificerede, ens beløb for perioden 1722-1725.
Selv om der ikke udtrykkeligt kan konstateres et opførelsesår i arkivmaterialet, så må de anførte dateringer af skolernes hartkorn samt regnskabs-, udgiftsbeløbene betyde, at året for opførelsen af rytterskolen i Schanderup har været 1722, hvor de registrerede oplysninger om rytterskolen i Schanderup starter.
Det kunne også se ud til, at den oprindelige rytterskole på et tidspunkt er blevet udvidet mod øst, og at døren ud mod vejen er blevet il et vindue, vel i forbindelse med etablering af indgangsdør på husets nordside. Skorstenen på 1948-52 bygningen ser ud til at have den oprindelige placering på bygningen, som den også havde på Kriegers arkitekttegning - en af de originale 1721 versioner opbevares af Rigsarkivet i arkivpakken med arkivalier for Koldinghus Rytterdistrikt.
Endelig kunne det se ud til, at der ved ibrugtagningen af den nye skole i Skanderup i 1842 har været strid mellem sognepræsten Ulrik Kjærulff Schmidth og skolelæreren i Skanderup om retten til den tidligere skolebygning, jvf. Corsarens niende Bud august 1847.
|
Aktuelt foto - bemærk gavlens forsiringer, som også kan konstateres på det ældre foto af bygningen som skole 1842-1908.
|
Pogeskolen og rytterskolen. Rytterskolen som den så ud på luftfotografi 1948-52. Her set t.v. landsbyens frysehus, en enkelt garage, som rytterskolens ejer, en "produkthandler" parkerede sin lastbil i. Foran, over mod snedker, glarmester en større garage, benyttet af landsbyens vognmand på det tidspunkt, V. Bøgesvang. Pogeskolen ligger i krydset med 1842 skolen.
Det fremgår af annonceringer i Kolding Folkeblad, at Pogeskolen stadig 1899 benyttedes til undervisning, og at den tidligere pogeskolebygning i 1908 benyttes til midlertidig bolig for Andenlæreren, indtil der kan blive en bolig i den i 1908 opførte skole.
|
Skanderup Skole 1842-1908. Senere husede bygningen landarbejderfamilier og skomager.
Både størrelse, antallet af skorstene og murforsiringer i gavlen viser, at dette ældre skolefoto er 1842 skolen. På trods af den dårlige fotokvalitet kan der konstateres en telefonmast og en uasfalteret vej.
Da telefonen først 1877 kom til Danmark, kan fotoet fmuligvis dateres til et tidspunkt mellem 1880-1908, medens bygningen stadig har været Skanderup Skole.
Det sikre er, at fotoet må være taget efter 1877, men at det kan være taget så sent som 1920-30'erne.
|
|
|
Skanderup Skole siden 1908, luftfotografi 1948-52 og skolebillede fra 1950-51. Her ser vi landsbyskolen med 7 års skolegang, 1.-3. klasse hos frk. Pedersen, herefter 4.-7. hos lærer Frederiksen, hvis man ikke kom i mellem- eller realskole. Forrest i midten Peter Jørgensen, senere skattet medarbejder på LM Glasfiber. Partiet i midten var lærerboliger, stueetagen førstelæreren, 1. sal forskolelærerinden. Forskole og sløjdlokaler t.v., 4.-7. klasse t.h. og gymnastiksal mod nord. Der var læskure til eleverne. Forskolelærerinden havde et par frugttræer ud mod vejen, førstelæreren et betydeligt større haveareal. Der var som regel storke på skorstenen til gymnastiksalen. | |
Missionshuset i Skanderup. Der var indkaldelse af håndværkertilbud i Kolding Folkeblad 21. februar 1889. Af en aviskommentar i Kolding Folkeblad 4. dec. 1893 om "den fanatiske Indremissionspræst Moe" fremgår det, at der "tæt op ad Kirkegaardsmuren byggedes et Missionshus". Det mest sandsynlige er, at Missionshuset blev bygget 1889, men 1893 eksisterede det under alle omstændigheder. | |
Skanderup Efterskole, Friskole og Valgmenighedskirke | |
Nummereringen og identificeringen af eleverne er foretaget af Frede Nielsen. Fra Wissingsminde, nr. 4, 16, 23, 28. Fra Hjarup f. eks. nr. 5 og 8.
|
|
Lokalarkivet titulerer dette foto "Det gamle mejeri fra ukendt år". Der er en telefonmast i baggrunden, tilsyneladende ingen elmaster. Datering mellem 1900 og 1905.
|
|
|
|
---|---|
Landsbyens gårde | Der er her kun medtaget de gårde, som er aftegnet på matrikelkortet fra 1846 inden for det, der oprindeligt har været landsbyfællesskabet. |
Matrikelkort 1846, Skanderup, museklik for forstørrelse. | Mariegård 1947, Wissingsminde, Skanderupgaard 1953, Grønvanggaard 1947, Ejersminde 1948-52, Helenesminde 1947. |
Mariegaard ukendt datering, men vandpumpen i gården sammen med den sparsomme trævækst i forhold til 1947 kunne antyde 1920-30'erne. Hvis børnene er Falle Skovgaards, nok snarest 1930'erne. | |
Wissingsminde er af lokalarkivet dateret til 1906. Fotoet fra Rigsarkivet 1947 er med herefter opførte bygninger inkl. landarbejderboliger. | |
Skanderupgaard er 1953 reduceret betydeligt størrelsesmæssigt i forhold til tiden før landboreformerne, hvor der var tale om en sædegård. I Fyens Stiftstidende 13. maj 1861 annonceres til salg "paa Grund af mit vedvarende svagelige Helbred ... c. 282 Tdr. Land ..." | Grønvanggaard blev iflg. Jyllandsposten 31. marts 1898 solgt af "Propirietær Fallesen (Mariegaard) til Jens Nielsen af Nagbøl ..." |
Ejersminde, matrikel 10A. | Helenesminde 1947, luftfoto, Rigsarkivet. Nedbrændte 1907 iflg. Kolding Folkeblad 6. nov. 1907 med Hans Nielsen som ejer - "Saa hurtigt som muligt (dukkede) Skanderup Sprøjte (op) og straks derpaa Hjarup, Gjelballe og St. Andst ... de smaa Landsprøjter kan ikke udrette det ringeste mod saa mægtigt et Baal ... Det varede ikke længe, før der ikke var mere tilbage af den gamle Gaard..." Folketællingen 1901 bekræfter, at der på matr. 13A med Hans Nielsen som gårdejer var børn i en alder, som evt. kunne være skyld i branden, som det anføres i Kolding Folkeblad som en mulighed. |
Om Børne Scholer.
At Børn maa optuctis[240], oc wdi sindene beredis til Euangelium, aff huilcken beredening den første barndom bliffuer skickelig til sand Christelig Gudfryctighed oc andre dygder, oc begriber de konster huilcke møget kunde hielpe, anten at lære det, der hører til Guds ære wdy Christendommen, Eller til at opholde oc beuare et got Ciuile oc werdzlig Regimente.
Wdy huer Kiøbsted skal wære en Latine Schole oc duelige oc bequemme forstandere, som dennom kunde regere, iij eller ij wdi det mindste.
Til dennom skal wngdommen settis til, At hun ey falder fra Christo igien, den hun eensinde er bleffuet til weygd wdi Doben.
Men gode predicanter skulle alle tiid raade y alle steder Almoen til med alle windskibelighed[241] at foreldre tencke seg det at wære deris børn plictige, At Gud det oc kreffuer aff dennom. Oc at den meenige nødtørfftighed haffuer behoff, at der maa wære de til, wed huilcke wy kunde lade sand Gudfryetighed y Christendommen effter oss, hoess wore effterkommere, Eller oc saa bruge dennem wdi werdzlig Regimente til menige mands behoff.
Dette skal oc Superattendenten med wor Leensmand, naar de fare om, flitelig paaminde, hordelig[242] tilskiønde, oc paa wore wegne strengelig biude, at saa skal skee, Ja oc saa hielpe til med, bode med raad oc gierning, at Scholerne maa komme til seg.
Huorledis Scholerne skulle haffue seg.
Wdi huer Kiøbsted skal wære alleniste een Schole, Oc alle hin andre Puge[243] Scholer, som her oc der holdis, skulle affligges. Saa skal hun dielis y flere atskillige Iectier[244], at der kand giøres skielnet paa børnen. Icke skal der helder andet læres y dennom end Latine, Fordi latine Scholer forderffuis gierne aff de danske oc Tydske Scholer, Oc saa søge de meer deris egen fordeel oc forbedring end børnens, som lesse Greeisch oc Hebreisch, som det wel kiender seg sielff.
Huor som ere iij forstandere til Scholen, der skulle lectierne wære iiij. Men huore som er icke wden to, der skulle lectierne icke wden wære iij.
Den første lectie maa wære for dennom, som lære A B C, oc som lære at staffue. De ene maa sidde paa den ene side oc de andre paa den anden.
A B C D Børn skulle lære at lesse aff de Bøger, der med A B C D etc. indholde Pater noster, Credo, de X budord, Dobsens oc Naduordzens ord, med andre saadanne børnebønner. Huilcke mand skal om afftenen lade gaa hiem med to gloser.
Lessesincker[245] som ere kommen aff A B C D bogen, oc haffue lert noget saa hen at lesse, de skulle haffue Donatum[246] oc Catonem[247]. Ja Catonem skulle de lære at lesse, Men Donatum at tyde ord fra ord, Oc skulle de der vdi fliittelig øffues, Oc naar de eensinde haffue wdlerd dennom, saa skulle de igien begynde paa ny, Ind til de haffue lerd ret at lesse. Vnder des skulle de oc huer dag schriffue oc wiise deris schrifft, Oc de skulle desligeste oc wiises om afftenen hiem med to gloser, Oc om Morgenen høres igien, naar de lesse deris lectie op.
Den Anden Lectie maa wære for dennom, som kunde ret lesse oc lære Regle in Grammatica, Deris bøger skulle wære om morgenen Grammatica Philippi[248], Oc for en øffuelse in Grammatica maa de haffue Esopum[249] at tye, Oc wenne seg saa wnder det samme til med at declinere oc coniugere[250] effter.
Effter middag Esopi Fabulas oc om afftenen Moselanj Pædalogiam[251], Oc naar de ere noget redske der wdi, saa maa dennom faaes til med nogle Colloquia Erasmi[252] aff de beste oc skiønniste, Vnder des skulle de flitelig øffues, at de altiid tale Latine, schriffue ret, oc lære at tye[253] ret konstelig, Oc om afftenen skal mand giffue dennom et prouerbium[254], oc lade dennom der gaa hiem med, Saa de sige det op igien om morgenen.
Den tridie lectie maa wære for dennom, som noget ydermere er forbedret in Grammatica, de noget saa hen kunde declinere, coniugere oc tye, Deres bøger maa atter wære om morgenen Grammatica Philippi, Huor dennom da Terentius[255] atter skal tagis igen, til at øffue dennom in Grammatica. Mand skal oc lade dennom tye oc sige Reglerne der til in Grammatica wden at.
Om efftermiddagen skal dennom forlessis Terentius, Huilcken de oc skulle lære wden at, Oc naar de haffue der vdy noget forbedret seg, nogre wdualde Comediæ Plauti[256], Om afftenen nogre de steckiste Epistolæ Ciceronis[257], eller noget andet saadant.
Disse skulle altid tale latine, huer dag noget opsige aff Terentio, Ensinde huer wge schriffue Episteler, Oc om afftenen gaa hiem med ij verss, som haffue een skiøn forstand om gode seder etc.
Den fierde Lectie wdy de Scholer, som Scholemesteren er sielff tredie, maa wære for dennom som kunde nu noget saa hen bode tale oc schriffue latine. Deris bøger maa wære atter Grammatica Philippj om morgenen, Huor at der til een øffuelse in Grammatica Vergilius[258] wel maa tagis igien, oc nest wdtyelsen skal dennom der wiises de merckeligste Figurer, som er y orde, oratier oc sententier[259], Oc naar de der wdi ere wel øffuede, Da maa dennom til med om syer fore lesses Dialectica oc Rhetorica Philippj[260].
Om efftermiddagen Vergilius, Oc der nest Metamorphosis Ouidij[261], Om afftenen Officia Ciceronis[262], eller hans familiares Epistolæ.
Disse, offuer det at de inted andet skulle tale end latine, skulle oc huer dag oplesse nogre verss aff Vergilio, Stilen skulle de flitelig øffue, Oc huer wge skulle de giøre Episteler eller verss.
Den Femte Lectie maa wære for dennom, som ere nu maadeIigen hen forsøgte y latinen, oc siunes at haffue nu wel styrcket nemmet, Saa at de nu kunde schriffue oc tale ret oc goed latine, Dennom maa Scholemesteren wel fore lesse noget fundament vdi Græeisch, Men dog, saa at det skeer foruden all affdrag oc forsømmelse wdi latine, Di deris mening er wlideIig, som wille at børnen skulle lære Græeisch oc Hebreisch, førend de faa noget fremmelig forbedret seg wdy Latinen.
Scholemesterne skulle beholde y alle Kiøbsteder, det de her til dags haffue haffd, Oc der som de nogen sted icke ere rundelige nock forsørged, Da kand Superattendenterne oc Sogne præster der wdi byen giffue oss det tilkiende, Dy wy wille, at bode de oc andre, som wngdommen skulle fore staa, skulle hederlig wære forsørgede, Oc wille wy gierne legge til aff wort, huor naaget fattes.
Om øffuelse y Scholerne.
Om morgenen fra sex slet, oc ind til otte slet, skal offuer alt Scholen Grammatica fliteIigen øffues.
Først paa ordens wegne, at mand kand wide deris rette wdspryng[263], der nest deris ret wdtydning[264], at mand kand wide, huor ordene henge ret tilsammen, Oc paa det siste at mand kand lære ret accentuere[265], oc wide, ynder huad Tone huer Syllaba[266] skal wdtryckes oc fremtales, effter som disciplerne wdi huer lectie er bequem til at begribe.
Oc denne øffuelse skal altiid saa skee, der fore skal mand altiid, naar hun er wde, tagen paa nye igien, At wngdommen maa der wdi saa wel øffues, oc fornimme den rette Grammatische art.
Derfore raade de saare ilde for Børnens lære, som formene dennom at komme wed Reglene, Oc mene at Grammatica kand wel anderledis læris bedre.
Naar otte slar, skulle de aff de øffuerste lectier søge Choret[267], Oc wnder des skulle de nederste offuerhøris y Scholerne.
Naar de ere da kommen aff Kircken, da skulle de med maadelig røst oplesse Catechismum tilsammen oc gaa saa hiem. Fra tolff ind til eth slæt skulle børnen eckon siunge, at de maa lære alleniste ey aff en vane at siunge, men aff ret konst, Icke heller vnder enfoldige noder alleniste, men oc saa Discant[268].
Vnder eet slæt skal huer aff de iij Lectier haffue sin øffuelse sønderlig for seg sielff, de y den anden lectie in Esopo, de y den tridie in Terentio, de y den fierde in Vergilio.
Naar Klocken slaar to, skulle atter de aff de øffuerste lectier søge Choret. Oc wnder des atter de nederste offuerhøris.
Vnder tree oc fire slet skulle atter lectierne atskillies, oc huer haffue syn øffuelse for seg sielff.
De y den anden lectie in pædalogia[269], Oc da lære det Prouerbium de om morgenen skulle opsiige.
De y den tridie lectie y Ciceronis steckeste Episteler. Oc da lære de to vers, de skulle om morgenen opsiige.
De y den fierde lectie in Officiis Ciceronis, Oc dennom skulle til med antuordis nogre verss aff Vergilio, huilcke de skulle wiide wden at, oc lesse op om morgenen igien.
Dette skal saa holdis altid om Mondagen, Tiisdagen, Torsdagen oc Fredagen, Wden saa møget, At fra Sanct Simon oc Judæ dag[270], oc ind til kyndermøsse[271], maa børnen komme til Schole til vij slet om morgenen, oc gaa hiem igen naar fiire slaar om afftenen, Oc søge Choret naar ix slaar, effter Scholemesterens gode tycke.
Om Onsdagen at morgenen skal mand offuerhøre dennom alle deris Lectier, At der bliffuer da een saare flitig øffuelse.
Saa skal dennom giffues Materie anten til Episteler eller verss, huilcke de skulle paa syn tiid lade til siune, oc haffue saa hiemloff[272], naar sangen er wde y Kircken effter otte slet, Oc ey komme den dag igien anten til Scholen eller Kircken, di det er dog Som Poeten siger: Huad som icke haffuer row ebland med, det kand icke ware wed.[273]
Men fordi at børnens studering kand da lyckes, naar der er Gudfryctighed hoess, som Christus oc siger: Atspørger først Guds rige etc. Som Gud oc befaler, Deutero: vj.[274] At wy skulle lære wore børn at frycte oc dyrcke Gud, Dj skal wdi huer wge løffuerdagen holdis der til, at børnene tractere synderlig det til hellighed hører, At børnene y almindelighed maa saa lockis oc wennis til Gudsfryct, troen oc gode seder.
Dj skal dennom da all børnelerdom, det er Catechismus, først paa det enfoldigeste wdleggis, det ene stycke effter det andet, oc saa maa dennom, som bedre er kommen til Forstand, fore lessis noget aff det nye Testamente, som Matthæus, eller nogre aff de lettiste Sancti Pouels Episteler, Dauids Psalmer, eller Salomonis sprog[275], effter som børnene kunde begribe, dog paa det enfoldigeste, At de renlige foruden alle blandinger maa lære det som til Christendommen hører, Oc wennis til at kunde skønne paa skrømpterj[276], Huor den seg wdgiffuer for ret gudelighed. Oc paa det at børnene maa des hefftiger legge wind paa at lære noget y den hellige schrifft, da er det icke nock at lesse møget for dennom, Men mand skal holde dennom til at læret wden at.
De y den anden lectie kunde enfoldelig framsige Ordene om børnelerdommen, De andre der nest een enfoldig wdleggelse der paa.
Men de som sidder y den fierde Lectie, nogre aff de wdualdeste Psalmer, oc nogre besynderlige steder aff schrifften, Huilcken Scholemesteren oc skal som een Iøffuerdags arbeyde wdkreffue aff dennom, Oc saa at lesse et effter andet wden at, at de ey maa gaa y glemme.
Siden skulle de gaa y Afftensang, oc naar den er wde, maa dennom giffues hiemloug, Oc lige sammeledis maa mand holdet om afftenen for hellige dage.
At wy nu saa haffue beskicket Scholer y smaa steder med Scholemester oc een hører eller to, der med wille wy icke haffue wdy de større Kiøbsteder afflagd eller forwerrede de Scholer som noget bedre ere, som pleye at haffue een Scholemester oc fiire eller fem Hørere[277]. Dj huad wore det for een skick? Men wy wille, at de samme skulle med Superattendentens, Prouestens oc predicanternis oc raadzens tilhielp komme til seg igen, at der maa worde flere Lectier oc meere oc større øffuelse for børn, end der pleyer paa nogen tiid.
Oc wdi huilcken bye flere latine Scholer haffue wærid her til, der skal mand nu giøre een aff, Oc de andre skulle affligges, oc naar de saa haffue kommet samme Schole paa foden igen, da skulle de lade saadan Reformats komme til oss, at wy henne stadfeste oc ligge der rente til, om der icke findes ophold nock for dennom, som lesse skulle.
Til disse samme Scholer maa børnene sendis aff de næruerendis Landzbyer, Ocsaa wel aff smaa steder, naar de noget haffue hiemme lerd, oc forbedret seg.
Och saa wille wy, At wdi Holsten oc andre wore Førstedomme skulle oprettis, foruden de almindelige Scholer y andre steder, to merckelige Scholer y to bequemme steder, med Scholemester oc fem eller sex hører lige effter den Scholes manering[278] y Hamborg. Her wille wy ligge wind paa oc saadant wille wy stadfeste.
Desligeste skulle oc Scholemesterne med all fliit acte sine disciplers nemme oc altiid, naar børnen er offuer deris tolffte aar, giffue forelderne y rette tromaal tilkiende, huilcke aff sin studering intet siunes at bliffue forbedret, At de maa y tiide settis andersteds hen til erlige embede. Men huilcke de fornemme at haffue got nemme[279], dennom skulle de holde y Scholen indtil deris sextende aar.
Men fra det samme aar skulle de see grandgiffuelig til, huilcke der kunde til gaffns deele med andre huad de aff deris studeringe haffue foed, Oc de som siunes det at kunde giøre, de skulle offres Herren, oc forskickes til almindelig studio[280] ænten paa sin eygen eller oc meenhedzens bekostning. Men de som det icke til gaffns saa wel skulde kunde giøre, de maa tages fra Scholen, oc settis til erlig werdzlig embede.
Schriffuere Scholer[281], som mand dennom kalder, for drenge oc piger, Oc andre de der icke duer til at lære latine, maa øffuerigheden forsørge, Dog skulle forstanderne til samme Scholer see til med, at sand Gudfryctighed maa samme børn saa effter haanden indgydes oc indgrundes aff Børnelerdommen.
1830-1834 var en meget afholdt præst, han gik meget omkring for at besøge folk i deres hjem, og talte med dem om deres ve og vel. Min svigermor ( Else Riis, "Nørreriis") fortalte, at når han kom til Nørskov en vinteraften og der her var noget i vejen med spinderokken, kunne han ordne den, så den kom til at gå fin og let.
Præsten havde en søster, som var lærinde for de Kongelige børn, denne gerning udførte hun såvel at Kongen tilbød hende, at opfylde en ønske. Hun svarede, at hun ingen ønsker havde for sig selv, da hun i alle måder havde det så godt. Men hun havde en broder der sad som præst i et lille embede på Venø, i Limfjorden, og hvis Kongen i sin store nåde ville forflytte ham til et bedre embede, ville hun føle sig meget lykkeligt.
Pastor Schmidt blev så forflyttet til Skanderup 1834, til stor sorg for Venøboerne, de samledes ved strandbredden og græd til hinanden, da han sejlede bort.
Præsten havde en søster, som var lærinde for de Kongelige børn, denne gerning udførte hun såvel at Kongen tilbød hende, at opfylde en ønske. Hun svarede, at hun ingen ønsker havde for sig selv, da hun i alle måder havde det så godt. Men hun havde en broder der sad som præst i et lille embede på Venø, i Limfjorden, og hvis Kongen i sin store nåde ville forflytte ham til et bedre embede, ville hun føle sig meget lykkeligt.
Pastor Schmidt blev så forflyttet til Skanderup 1834, til stor sorg for Venøboerne, de samledes ved strandbredden og græd til hinanden, da han sejlede bort.
Rita Hjort, barnebarn til I. K. og J. Søllingvraa har stillet dette familiefoto til digital disposition for en anden tidligere beboer i Skanderup, V. E. Nielsen.
Sogneveje blev med udskiftningen o. 1800 lagt i de herved opståede mark skel. Moderne veje med asfalt blev i Danmark først rigtigt påbegyndt i 1930'erne.
Udgivet af Selskabet for Udgivelse af Kilder til dansk Historie. 2. Bind. 1.—2. Hæfte. Kbhvn. 1895 og 1896. Hviler på gennerngang og forskning i tilgængeligt arkivmateriale. Herunder Lavsskraaer fra Middelalderen. Nyrops samling indeholder en fuldstændig Udgave af alle hidtil bevarede eller bekendte lavs- eller gildeskraaer.
Caspar Markdanner, lensmand på Koldinghus 1585-1618.
På Rigsarkivet finder man de håndskrevne lensregnskaber for Koldinghus (jordebøger 1573-1654, regnskaber 1610-1661, ekstraskattemandtaller 1610-1657) og kvittansarumbilag 1585-1661.