LM 1961, Møllegade, luftfotografi. Før udvidelsen på Drosselvej. Nabo til Lunderskov Andelsmejeri. Erik Lorentzen o. 1970, Lokalarkivet.

Oplysninger fra Erik Lorentzen, Ejnar Lorentzens søn

...
Vedr. dine spørgsmål:
Selve opstartsfasen i 1940 kender jeg af gode grunde ikke rigtig noget til, og det første jeg rigtig kan huske er opførelsen af værkstedsbygningen på Møllegade.
Bygningen bag hotellet husker jeg svagt, men hvad de producerede der husker jeg ikke.
Eneste direkte minde jeg har om den bygning er, at jeg ved de gemte våben til modstandsbevægelsen på loftet. Uden dog selv at være involveret i modstandsbevægelse.
Det gør jeg der imod fra Møllegade.
Der blev i starten produceret kakkelborde, børnemøbler og hylder/reoler af forskellig størrelse.
Snart blev det dog også til campingvogne, og opstarten/begyndelsen skete ganske som du beskriver det. Og udviklingen af disse LM vogne sker også i store træk som du beskriver det.
I 58/59 kommer så de engelske vogne ind i billedet. De var meget billigere end de danskproducerede, og samtidig meget lettere, således det blev muligt for familier med mindre biler at trække disse.
Eneste problem var dog at hverken Far eller Åge kunne tale to ord engelsk. Til det formål blev så ansat en Jørgen Christiansen, som skulle have køre denne import af vogne fra den engelske koncern med mærker som Sprite og Eccles. Og det blev lynhurtig en kæmpe succes.
Jørgen var en glimrende/fantastisk sælger, og denne del af virksomheden voksede eksplosivt. Og her syntes jeg der mangler noget i din beskrivelse. Nemlig oprettelsen af virksomheden Caravans International i/s. Den blev stiftet i 60erne og blev en kæmpe virksomhed med importen af engelske og tyske vogne.
Samtidig blev også Obi Teltfabrik i Odense opkøbt af virksomheden. CI, som det blev kaldt i daglig tale, fik til huse i bygningerne på Møllegade da caravanproduktionen flyttede til Drosselvej. Og her lå den til selve virksomheden blev opløst engang først i 70.erne. Virksomheden havde på tidspunktet sidst i 60erne importen af caravans til både Danmark/Sverige/Norge og Island. Omsætningsmæssigt var det kæmpestort, og tjente masser af penge. Prøv at kigge det firma lidt efter i bøgerne. Det er mindst lige så spændende som Glasfiber.
Far og Åge havde altid betragtet sig som ligemænd, dog var det far som stod i papirerne som den reelle ejer. Den side af sagen interesserede nemlig overhovedet ikke Åge.
Da selskabet LM Glasfiber blev stiftet, syntes min far dog ikke at det forsat skulle være et uformel ejerskab, og Åge fik ved stiftelsen af det I/S 50 % af kapitalen. Økonomisk har det nok ikke været noget problem, for jeg tror ikke selskabskapitalen har været særlig stor, for de manglede konstant kapital, da virksomhederne jo udviklede sig hurtigere en indtjeningen kunne følge med.
Og fars første opgave var hele tiden at finde pengene til udvidelserne. Men, de kom på en eller anden måde altid i rette tid.
Jeg husker engang i begyndelsen af 60 erne, måske 61 eller 62, hvor jeg var med far en tur på Fyn, hvor han skulle have et møde med en kunde der ønskede at købe 10 stk Siesta´er som han/kunden ville prøve at sælge i Tyskland.
Problemet var ikke bare at få vognene solgt til denne mand, men også at få ham til et betale forud for alle vognene. Og det lykkedes på en eller anden måde at få elle pengene med hjem fra turen.
Jeg husker far sige, at der var vi heldige, for de havde virkelig ikke penge til lønninger til næste lønudbetaling.
Og sådan var det ofte. Christiansen som havde kontor i stueetagen i bygningen på Møllegade, råbte ofte til min far når der var en lønudbetaling om hjørnet, at nu lukkede han altså op for vinduet, så de stegte duer kunne flyve ind. Og de kom altid. Helt vildt, når jeg sådan tænker tilbage på det.
Til dit sidste spørgsmål omkring fars salg af hans 50% af aktiekapitalen i LM Glasfiber, er egentlig godt nok belyst, selv om det ikke er sandheden.
Men, det forgik som alt andet imellem Far og Åge på en ordentlig måde, og de var stadig lige gode venner efter salget, og arbejdede sammen lige til fars død, selv om samarbejdet selvfølgelig var væsentlig mindre.
...
 
 
Fabrikshallen på Møllegade ... den ved jeg ikke præcis hvornår den blev bygget. Den blev jo bygget ad 2 omgange. Først selve fabrikshallen, og nogle år senere blev den sidste del bygget til. Der var nemlig bolig i den øverste etage, og den flyttede vi ind i omkring 1952, så den første del blev bygget omkring 50. Jeg kan ikke genkende navnet Comtex  i Gøteborg, men LM Camping fabrikerede jo apteringer til alle Nimbus bådene i mange år. Faktisk lige til de gik konkurs engang sidst i 90´erne. Men, om selve firmaet bag Nimbusnavnet var Comtex, kan jeg ikke svare på.
...
 
   
© Skanderup Sogns historie